Facebook Twitter Instagram
    HRmag
    • Trh práce
    • Legislativa
    • Pracovní prostředí
    • Recruitment
    • Rozvoj
    • Procesy
    • Insider
    • Personálie
    • Vzdělávání
    • Redakce
    Facebook Twitter Instagram
    HRmag
    Home»Pracovní prostředí»Téměř polovina zaměstnanců pociťuje zhoršení podmínek
    Pracovní prostředí

    Téměř polovina zaměstnanců pociťuje zhoršení podmínek

    hrmag.czBy hrmag.cz30. 7. 2025Žádné komentáře4 Mins Read
    Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

    Téměř polovina zaměstnanců vnímá za posledních pět let zhoršení pracovních podmínek, nejčastěji v podobě vyššího objemu práce a nároků. Zároveň třetina respondentů přiznává pokles motivace a zhoršení mezilidských vztahů. Vyplývá to z výsledků průzkumu Barometr zaměstnanců od Up benefity mezi více než 1000 lidmi z tuzemských firem a organizací. Pro mnoho zaměstnanců tak přestává být dostatečné pouze finanční ohodnocení a od své práce očekávají víc. Do popředí zájmu se tak stále více dostává tzv. emoční výplata.

    Zaměstnanci dnes očekávají od práce víc než jen peněžní výplatu. Pracovní tempo, tlak na výkon a nejistota posledních let se zásadně podepsaly na jejich psychické pohodě, vztazích i loajalitě k firmám. Mzda zůstává důležitá, stále častěji se ale v pracovním světě skloňuje pojem tzv. emoční výplaty, která představuje nefinanční, ale o to zásadnější soubor faktorů, které zaměstnancům přinášejí pocit smyslu, uznání a bezpečí.

    „Poslední roky přinesly mimořádné výzvy a zásadní změny. Nejen v pracovním světě, ale i v samotných prioritách lidí. Péče o zaměstnance dnes už neznamená jen mzdu nebo benefity, ale vyžaduje hlubší a systematický přístup, který zahrnuje uznání, důvěru, možnost růstu i smysluplnost práce,“ říká Stéphane Nicoletti, generální ředitel Up Benefity, která se péči o zaměstnance v Česku věnuje již 30 let.

    Emoční výplata: Nefinanční odměna, která mění firemní kulturu

    Emoční výplata zahrnuje uznání, důvěru, podporu růstu, kvalitní vztahy a smysluplnost. Jde o to, jak se zaměstnanec ve firmě cítí – a právě to zásadně ovlivňuje jeho výkonnost, loajalitu i celkovou pohodu. „Dnes víme, že vztahy na pracovišti jsou pro zaměstnance dokonce důležitější než samotný plat. Téma emoční výplaty tak přestává být ‚měkkým‘ doplňkem HR strategie a stává se klíčem k udržení kvalitních lidí i v náročné době,“ doplňuje Ela Honická, HR ředitelka v Up Benefity.

    Navzdory tomu v praxi často chybí i základní projevy uznání – šest z deseti zaměstnanců nedostane za celý měsíc jedinou pochvalu, ačkoli pro polovinu z nich má právě pochvala stejnou váhu jako peníze. „Základem je naprostá změna přístupu: firmy by měly chápat emoční výplatu ne jako ‚něco navíc‘, ale jako nedílnou součást firemní kultury a motivace. Dobrý start představuje systematická péče o interní vztahy a komunikaci – jednoduché věci jako pravidelná zpětná vazba, uznání za dobře odvedenou práci nebo prostor pro vyjádření názoru,“ doplňuje Honická.

    Digitální nástroje jako podpora změny
    V tom mohou pomoci digitální nástroje. Na trhu v současné době existují chytrá digitální řešení, která propojují interní komunikaci a motivaci zaměstnanců, obsahují nástroje jako digitální měření spokojenosti nebo online ankety, které umožňují nastartovat komunikaci a dát zaměstnancům pocit, že jsou důležitou součástí týmu. Nástroje jako online pochvaly zase umožňují kolegům vzájemně se ocenit za dobře odvedenou práci, a to i na dálku.

    „Digitální řešení mohou výrazně posílit firemní atmosféru. Mnohdy stačí již samotný opravdový zájem o zaměstnance. Lidé chtějí být slyšeni, ne jen řízeni. V práci, stejně jako v soukromém životě, hledají větší smysl, věci, které jsou v souladu s jejich hodnotami. Právě v prostředí, kde naleznou otevřený dialog, upřímnou pochvalu a respekt ke každodenním výkonům vzniká zázemí, kde chtějí lidé pracovat, růst a zůstávat,“ vysvětluje Stéphane Nicoletti.

    Budoucnost patří firmám, které dávají lidem smysl, uznání a důvěru
    Firmy, které chtějí uspět v dnešní turbulentní době, musí začít vnímat své zaměstnance jako celistvé osobnosti, nejen jako „výkonové jednotky“. Emoční výplata není jen trend, ale odpověď na měnící se očekávání lidí. „Tam, kde ji firmy berou vážně, se zvyšuje nejen spokojenost a loajalita zaměstnanců, ale i efektivita a odolnost celých týmů. V době, kdy se klíčovými hodnotami stávají smysl, vztahy a důvěra, se péče o emoční pohodu zaměstnanců mění z výhody na nutnost. Jedině respektováním těchto hodnot mohou firmy v budoucnu prosperovat a odolávat krizím,“ dodává závěrem Stéphane Nicoletti.

    Formy uznání a nástrojů, které mohou manažeři a firmy používat

    • Slovní uznání: Blahopřání, poděkování a vyjádření vděčnosti zaměstnancům za jejich práci.
    • Hmotné uznání: Zvýšení platu, prémie, dárky.
    • Nemateriální uznání: Nabídněte možnosti profesního rozvoje, podnětné projekty, větší odpovědnost, flexibilitu atd.
    • Vyjasnění rolí a odpovědností: Zajistěte, aby každý zaměstnanec jasně chápal své úkoly a cíle.
    • Stanovte individuální a kolektivní cíle: Umožněte zaměstnancům měřit svůj přínos a pokrok.
    • Uznání úspěchu: Oslavujte úspěchy, ať už individuální, nebo kolektivní.
    • Informujte o možnostech rozvoje: Ukažte zaměstnancům, že mají ve firmě možnosti rozvoje.
    • Vytváření firemních rituálů: Nastavení pravidelných okamžiků uznání (týmové schůzky, akce atd.).

    5 pilířů ocenění

    1. Smysluplnost – zaměstnanci potřebují vidět účel práce.
    2. Férovost – odměňování musí být spravedlivé a transparentní.
    3. Růst – kariérní cesta a vzdělávání posilují pocit ocenění.
    4. Podpora – aktivně odstraňujte překážky a uznávejte úspěchy.
    5. Kultura – otevřená komunikace a veřejné uznání je základ.

    Share this:

    • Click to share on Twitter (Opens in new window)
    • Click to share on Facebook (Opens in new window)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    hrmag.cz

    Related Posts

    ČSÚ: Míry zaměstnanosti mužů a žen se sbližují

    31. 7. 2025

    Zemědělství trpí nedostatkem lidí

    29. 7. 2025

    Grafton: Uchazeči o práci chtějí reakci zaměstnavatele ideálně do týdne

    29. 7. 2025

    Comments are closed.

    HRmag.cz
    HRmag.cz se věnuje novinkám a trendům z oblasti lidských zdrojů, HR, personalistiky, CSR, outsourcingu, firemních procesů, podnikových služeb a souvisejících témat.
    Odebírejte novinky z oboru HR e-mailem

    RSS Píšeme na PodnikoveSluzby.cz
    • Uchazeči o práci chtějí reakci zaměstnavatele ideálně do týdne
    • Kancelář jako cíl, ne povinnost
    • Regionální kanceláře jsou nejdražší v Praze a nejlevnější v Sofii
    • Komunitní kanceláře jako reakce na hybridní model
    • Živá kancelář jako nová norma: Ideální obsazenost je mezi 50 a 80 %
    • Cato Networks ztrojnásobí kapacitu svého pražského výzkumného a vývojového centra a podpoří globální inovace
    • Katarína Brydone jmenována ředitelkou Colliers v České republice
    • Podíl renegociací na kancelářském trhu roste, prodlužuje se i smluvní období
    • Mimopražské kanceláře: Mírný růst a atraktivní dostupnost
    • Huawei aktivně podporuje Chartu proti domácímu násilí
    Facebook Twitter Instagram Pinterest
    © 2025 ThemeSphere. Designed by ThemeSphere.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.