Infosys představil výsledky průzkumu, který zjišťoval dopad umělé inteligence (AI, Artificial Intelligence) na podnikání, očekávání spojená s jejím nasazením a míru vyspělosti technologií AI.
Do roku 2020 očekávají podniky výrazný růst AI: Organizace, které již mají technologie umělé inteligence nasazeny nebo jejich nasazení plánují, očekávají do roku 2020 zvýšení výnosů v průměru o 39 % a snížení nákladů o 37 %. Celých 76 % IT specialistů a manažerů s rozhodovací pravomocí vnímá AI jako rozhodující faktor pro úspěch své organizace.
Podniky mají v plánu investovat do rozvoje dovedností svých zaměstnanců: Podniky, které nahrazují pracovní pozice technologiemi umělé inteligence, si v 80 % případů chtějí své zaměstnance udržet, přeřazují je na nové pozice nebo přeškolují. 53 % podniků investuje speciálně do rozvoje dovedností svých zaměstnanců. Organizace, které mají v oblasti AI méně zkušeností, zaměstnance z pozic ovlivněných technologiemi umělé inteligence spíše nasazují na nové obdobné pozice. Naproti tomu organizace s více zkušenostmi v oblasti AI se snaží dotčené zaměstnance spíše přeškolovat. Mezi hlavní průmyslová odvětví, kde si zaměstnance plánují udržet a rekvalifikovat je, patří: rychloobrátkové spotřební zboží (94 %), letecký a automobilový průmysl (87 %), energetika, ropný a plynárenský průmysl (80 %), farmaceutický průmysl a sektor life sciences (78 %). Z průzkumu dále vyplývá, že technologie AI způsobí zvýšení investic do zaměstnanců především v Číně (95 %), Francii (90 %), Německu (89 %), Velké Británii (82 %) a USA (76 %).
Pro úspěch AI je rozhodující řešení souvisejících etických problémů: Dvě třetiny respondentů nepromýšlelo při nasazování umělé inteligence související etické otázky, k nimž patří obavy zaměstnanců ze ztráty kontroly nad řízením podniku a související oborové regulace. 90 % respondentů průzkumu dále uvádí, že zaměstnanci jejich organizace vnímají zavádění umělé inteligence jako problém nebo ho sledují s obavami, 88 % zmiňuje problémy a obavy na straně zákazníků či dodavatelů. Celkem 53 % dotazovaných souhlasí s názorem, že etické problémy představují významnou překážku pro účinné využívání technologií AI.
Mezi jednotlivými trhy i obory průmyslu existují velké rozdíly: Z průzkumu vyplývá, že podniky v Indii a Číně mají ohledně umělé inteligence největší sebevědomí a nejčastěji jsou přesvědčeny, že ve využití AI mají před svou konkurencí náskok. Následuje Německo, USA, Velká Británie a Francie. Podniky v oborech rychloobrátkového spotřebního zboží (57 %) a telekomunikací (48 %) nejčastěji uvádějí, že již pociťují, jak technologie AI mění jejich sektor. Firmy z farmaceutického průmyslu a oblasti life sciences uvádějí nejširší využívání umělé inteligence a fungování těchto technologií v souladu s očekáváním; daná odvětví mají tedy nejvyšší skóre z hlediska nasazení AI jako vyzrálé technologie (AI Maturity Index).
Podniky jsou z hlediska přijetí AI teprve na počátku cesty: Mezi respondenty, kteří již technologie AI nasadili, je pouze každý desátý přesvědčen, že jejich organizace plně maximalizuje současné možnosti a výhody umělé inteligence. Většina (90 %) respondentů průzkumu uvádí, že jejich zaměstnanci čelí v souvislosti s přijetím AI výzvám a problémům. Přibližně 4 z 10 respondentů věří, že aby technologie AI mohly v jejich organizaci fungovat opravdu efektivně, je třeba vylepšit především rychlost jejich nasazování, snadnost použití a interoperabilitu s jinými systémy a platformami. Některé oblasti nasazení AI vyžadují další školení, vzdělávání a transparentnost na pracovišti. Zaměstnanci zmiňují v souvislosti s umělou inteligencí jako nejčastější obavu bezpečnost dat (43 %), bezpečnost práce (40 %) a platové sazby (30 %), a to i přes obecně pozitivní pohled na přijetí AI.
V současnosti představuje primární využití AI automatizace práce s velkými objemy dat (big data, 65 %) a prediktivní a preskriptivní analytika (54 %). Organizace, které se průzkumu Infosys účastnily, investovaly do AI v minulém roce průměrně 6,7 milionu dolarů a technologie umělé inteligence již používají průměrně 2 roky. AI je nasazována v první řadě v rámci oddělení IT (69 %), následují oddělení provozu (34 %), rozvoje podnikání (33 %), marketingu (29 %), obchodu, prodeje a služeb zákazníkům (28 %).
Studie celkově dokumentuje, jakou roli může technologie umělé inteligence hrát při růstu podnikání. Ukazuje, jak AI vytváří pro lidi příležitosti umožňující jim překonat limity současné pracovní pozice i vzdělání a jak v dlouhodobém měřítku přináší výhody pro prostředí jako celek. Plná verze této studie a indexu AI Maturity je k dispozici na webu Infosys.com/AImaturity.