Lidé si často myslí, že „personálka“ je jen něco jako inzertní rubrika v novinách. Jenže to už dávno není pravda. Spoustu nabídek práce v novinách ani na webu prostě nenajdete, dostanete se k nim jen přes agenturu. A dobrá agentura vám toho nabídne ještě víc.
Nabídky práce, které nejsou veřejné, reálný pohled na šance na pracovním trhu, realistické představy o možné mzdě, konzultace životopisu a příprava na pohovor u potenciálního zaměstnavatele. K tomu všemu ještě úspora času. Tak v kostce vypadá servis, který může uchazeč o práci očekávat od dobré personální agentury.
Tohle všechno by obvykle úplně sám zvládl jen málokdo. Takže naprosté většině uchazečů o práci či o změnu zaměstnání se návštěva takové agentury vyplatí. O to spíš, že její služby jsou pro uchazeče o práci k dispozici zdarma. A to pořád ještě není všechno, co může pro člověka personálka udělat. Ona totiž může dokonce napravit chyby, kterých se uchazeč dopustí při pohovoru.
Druhá šance
„Vím o případu jednoho absolventa, který splňoval všechny požadavky našeho klienta, byl i lidsky příjemný a sám měl o danou pozici velký zájem. S radostí jsme jej doporučili,“ vypráví Jitka Součková z personální agentury Grafton. Jenže při pohovoru, na který se onen absolvent těšil a pečlivě připravoval, se všechno pokazilo.
Mladíkovi totiž stouplo do hlavy, že je o něj zájem. Takže při osobním setkání s firmou se začal vytahovat jako malý kluk. Všechno znal, všude byl alespoň dvakrát. Samozřejmě, že zanechal dojem nesnesitelného nadutce, kterého společnost okamžitě odmítla. Konec nadějí?
„Jsme s našimi klienty v průběžném styku a zajímáme se o to, jak pohovory s lidmi, které doporučujeme, dopadly. Personalistka klienta se v tomhle případě divila, že se uchazeč choval úplně jinak, než jak jsme jej vykreslili my,“ popisuje vývoj Součková. „Kolegyně pak rychle telefonovala absolventovi, který si sypal popel na hlavu a znovu klientovi, které se snažila popsat, proč se u pohovoru choval tak nesmyslně. A klient mu dal šanci na reparát. Teď už u něj pracuje téměř rok,“ uzavírá příběh.
Popsaný příběh nepatří sice mezi ty, které se dějí často, ale přesto ukazuje jeden z důvodů, proč může být výhodné hledat práci prostřednictvím personální agentury.
Příprava zdarma
Ostatně příprava na pohovor je také služba k nezaplacení. Kdo si je jistý, že ví, jak se má při pohovoru správně chovat, jak vysvětlit, že právě on je vhodný zájemce o volnou pozici? Na internetu a v příručkách je spousta návodů, to je fakt. Ale informace a rady od někoho, kdo je s personalisty denně v kontaktu, mají přeci jen, podstatně větší váhu.
To samé platí o konzultaci životopisu, případně motivačního dopisu. Důležitost takové konzultace stoupá s tím, čím víc lidí píše sice desítky sms denně, ale skutečný dopis napíšou jednou za pět let.
V průběhu komunikace s personální agenturou také uchazeč zjistí, jak reálné jsou jeho představy mzdy, kterou očekává. Často se například absolventi sice dozví, že musí svoji představu snížit, ale i to je důležitá informace. Ušetří totiž zklamání u budoucích pohovorů a zároveň zvyšuje šanci uchazeče u nich uspět.
Neveřejné nabídky
Zejména pro lépe kvalifikované lidi mají personálky připravený „zlatý hřeb,“ kterým jsou nezveřejněné nabídky práce. Firmy, které je zadávají, nemají zájem nebo prostor na to, aby se zabývaly desítkami a stovkami odpovědí na inzerát. Proto žádný inzerát nevydají. Místo toho se obrátí přímo na personální agenturu, aby jim potřebné lidi našla.
V praxi to znamená, že se o takové nabídce nedozví nikdo jinak, než prostřednictvím agentury. A i kdyby se o ní dozvěděl, musí na ni stejně reagovat jejím prostřednictvím.
Důvodů k tomu, zkusit štěstí přes personální agenturu je tedy dost. K tomu všemu jde o služby zdarma a navíc se jejich využitím k ničemu nezavazujete.