Facebook Twitter Instagram
    HRmag
    • Trh práce
    • Legislativa
    • Pracovní prostředí
    • Recruitment
    • Rozvoj
    • Procesy
    • Insider
    • Personálie
    • Vzdělávání
    • Redakce
    Facebook Twitter Instagram
    HRmag
    Home»Benefity»Wellbeing prý dokáže zlepšovat pracovní výkonnost
    Benefity

    Wellbeing prý dokáže zlepšovat pracovní výkonnost

    hrmag.czBy hrmag.cz5. 1. 2019Žádné komentáře4 Mins Read
    Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

    Statistické údaje společnosti UnitedHealthcare ukazují, že 62 % zaměstnanců, kteří wellness programy využívají, vykazují nárůst pracovní výkonnosti, 56 % snížení absencí ze zdravotních důvodů a u 30 procent dokonce související zdravotní prohlídky odhalí existující onemocnění.

    Zpřístupněním wellness programů na pracovišti dávají společnosti zaměstnancům najevo, že jim na zdravotním stavu svých lidí záleží. Navíc, pohoda zaměstnanců a výsledky firmy jsou navzájem úzce provázány, pečovat o zaměstnance není ze strany zaměstnavatele jen otázka slušnosti, ale dává to i smysl finanční. „Lidé na zdravém pracovišti s dobrou tělesnou i duševní kondicí jsou se svou prací spokojenější a mají také lepší pracovní morálku. Pro firmu je zase přínosem vyšší produktivita práce, méně absencí na pracovišti a nižší fluktuace zaměstnanců. Podobné programy navíc posiluje i brand společnosti“, říká Ladislav Kučera, ředitel společnosti Hays pro Českou republiku a Rumunsko. I přes nesporný přínos wellness programů však studie zjistila, že 39 % zaměstnanců je vůbec nevyužívá.

    Některé firmy se proto rozhodly účast svých zaměstnanců ve wellness programech vyžadovat. David Price, generální ředitel společnosti Health Assured podnikající v oboru wellness říká: „Největším problémem se zapojením zaměstnanců do wellness programů je to, že velice často jsou jejich největšími fanoušky ti, kteří už ve skvělé kondici jsou i tak. A naproti tomu ti, kteří by svůj stav potřebovali zlepšit (a tedy ti, na něž se firma chce zaměřit především), zůstávají nadále stranou a k celkovému zlepšení zdravotního stavu zaměstnanců tak nedochází.“

    Poradenská firma KPMG nedávno uvedla, že v průběhu letošního roku zavedla takovýto program povinně. Pod názvem „KPMG Audit University“ zorganizovala třídenní kurz pro všechny své auditory působící ve Velké Británii. K povinným aktivitám patřila například jóga či programy s cílem pomoci zaměstnancům vypořádat se se stresem a vnějším tlakem, jež s sebou jejich povolání nese. Součástí těchto programů jsou často i aktivity více zaměřené na tělesný pohyb.

    Podobný přístup následují i další evropské země, například Švédsko, kde se „povinné cvičení“ stalo nejnovějším trendem. Zaměstnanci firmy Björn Borg, prodejce módního a sportovního zboží, musejí každý pátek všeho nechat a odebrat se do blízké tělocvičny protáhnout si své tělo.

    Jak se k obdobným programům staví české firmy? „Wellness programy v různé podobě se stávají součásti nabídky benefitů společností ve stále větším měřítku. Nejčastěji se jedná o příspěvky na sportovní aktivity, pravidelné cvičení nebo masáže na pracovišti či speciální lékařskou péči, kterou zaměstnanci mohou využít. Účast v těchto aktivitách je ale zatím obvykle stále na bázi dobrovolnosti“, říká Ladislav Kučera z Hays. Je však nutno podotknout, že tyto programy se těší stále větší oblibě i ze strany zaměstnanců.

    Povinná účast zaměstnanců však nese svá rizika. „Ačkoli firmy mohou při vyžadování účasti zaměstnanců jednat s těmi nejlepšími úmysly, může se takový přístup obrátit proti nim. Riskují ztrátu důvěry, zvýšené napětí a nárůst cynismu mezi zaměstnanci. Pokud se zaměstnanci cítí být k účasti nuceni, pak i ti, kdo byli sami dostatečně motivováni, mohou získat pocit, že se jedná jen o další úkol. A ti, kdo se účastnit nechtěli, budou mít tendenci dělat jen minimum nezbytné k tomu, aby se vyhnuli možným postihům. V důsledku to bohužel může znamenat, že se zaměstnanci budou otáčet zády k programům, které by jinak považovali za užitečné, a potenciál možných přínosů tak zůstane nevyužit“, upozorňuje David Ballard.

    Jak tedy zavést ve firmě úspěšné a efektivní wellness programy? „Nemá význam snažit se pomocí wellness programů ulevit zaměstnancům od stresu a napětí, pokud tomu neodpovídá samotná firemní kultura. Sebelepší program pro zlepšení pohody zaměstnanců nebude fungovat, budou-li zaměstnanci nadále přetěžováni ze strany nadřízených, pokud bude jejich pracovní prostředí příliš restriktivní nebo pokud nebudou mít prostor pro uplatnění vlastních iniciativ. Vždy je třeba začít od začátku, od zdroje problému“, doporučuje Ladislav Kučera z Hays.

    Ačkoliv tedy nepanuje shoda na tom, zda má být účast v programech péče o osobní pohodu povinná, firmy ve stále větší míře hledají způsoby, jak zapojení svých zaměstnanců posilovat. Například, společnost IBM nabízí finanční odměnu za absolvování až dvou ze čtyř dvanáctitýdenních wellbeing programů, které svým zaměstnancům nabízí. Díky této motivaci se alespoň do jednoho z programů ročně přihlásí 80% z jejích více než 400 tisíc zaměstnanců.
    Podle toho, s jakou intenzitou se firmy celosvětově, včetně České republiky pouští do podpory zdravého životního stylu lze usuzovat, že i povinná účast na wellbeing programech postupem času nadále rozšíří.

    Share this:

    • Click to share on Twitter (Opens in new window)
    • Click to share on Facebook (Opens in new window)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    hrmag.cz

    Related Posts

    Český pracovní trh se za posledních 20 let výrazně proměnil

    4. 6. 2025

    Nová pravidla podpory v nezaměstnanosti zvýhodní od letošního června padesátníky

    4. 6. 2025

    Průměrná mzda vzrostla reálně o 3,9 %

    4. 6. 2025

    Leave A Reply Cancel Reply

    HRmag.cz
    HRmag.cz se věnuje novinkám a trendům z oblasti lidských zdrojů, HR, personalistiky, CSR, outsourcingu, firemních procesů, podnikových služeb a souvisejících témat.
    Odebírejte novinky z oboru HR e-mailem

    RSS Píšeme na PodnikoveSluzby.cz
    • Cato Networks ztrojnásobí kapacitu svého pražského výzkumného a vývojového centra a podpoří globální inovace
    • Katarína Brydone jmenována ředitelkou Colliers v České republice
    • Podíl renegociací na kancelářském trhu roste, prodlužuje se i smluvní období
    • Mimopražské kanceláře: Mírný růst a atraktivní dostupnost
    • Huawei aktivně podporuje Chartu proti domácímu násilí
    • Třetina zaměstnanců není v práci spokojená
    • Tři čtvrtiny žen vnímají uplatnění v IT jako obtížnější než u mužů
    • Absolventi technických oborů mají na trhu práce výhodu
    • RPO ušetří při náboru zaměstnanců až polovinu času a čtvrtinu nákladů
    • Nízká míra nezaměstnanosti a nedostatek uchazečů bue přetrvávat i v roce 2025
    Facebook Twitter Instagram Pinterest
    © 2025 ThemeSphere. Designed by ThemeSphere.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.