Zaměření studia a volbu budoucího povolání – zejména u dívek – stále velmi ovlivňují stereotypy, negativní vnímání vědeckých a technických oborů a neporozumění jejich možnostem. Například kariéru ve vědě a technice si mladí lidé ve Velké Británii a Irsku představují nejvíce jako „dělání výzkumu“ (52 %), „práci v laboratoři“ (47 %) a „nošení bílého pláště“ (33 %).
V britském průzkumu Accenture a Stemettes zjistily, že více než třetinu mladých lidí (36 %) studium v oborech STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) odradilo, protože jim nebylo jasné, jaká povolání tyto předměty představují. Více než polovina rodičů (51 %) a 43 % učitelů se shodlo na tom, že studentům chybí porozumění tomu, jaké kariérní možnosti obory STEM vůbec poskytují.
Výzkum také prokázal genderové stereotypy a předsudky, které se vztahují k předmětům STEM. Téměř třetina (32 %) mladých lidí si myslí, že tyto předměty si zvolí více chlapců než dívek, protože více odpovídají „mužským“ profesím nebo pracovním místům. Dojem, že předměty z oborů STEM jsou pouze pro chlapce, je hlavním důvodem, proč si učitelé myslí, že si ve škole tyto předměty vybírá jen málo dívek. Kromě toho více než polovina rodičů (52 %) a učitelů (57 %) přiznává podvědomé stereotypy v předpokladech pro obory STEM, a více než polovina (54 %) učitelů tvrdí, že znají případy, kdy dívky ve škole skončily s předměty z těchto oborů kvůli nátlaku rodičů.
Prokazatelný je také rozdíl ve vnímání oborů STEM dívkami a chlapci – zejména dívky je vidí jako „akademické“ a „nudné“. Závěru průzkumu také poukazují na významný pokles obliby tradičních předmětů STEM, jako je matematika a informatika, u dívek po nástupu na střední školu. Ve věkové skupině 7-11 let 50 % dívek popisuje tyto předměty jako zábavné a příjemné, ale to se výrazně mění na 31 % a 36 % ve věkové skupině 11-14 let.