Téměř 50 % českých firem si uvědomuje zaměstnaneckou nespokojenost s úrovní odměňování a nabídkou zaměstnaneckých benefitů. Více než 90 % firem je pak ochotno uvažovat o změnách nastavení svých benefitních schémat, včetně rozšíření nabídky benefitů. Na druhou stranu, celé tři čtvrtiny firem jsou připraveny učinit změny pouze, když se jimi nezvýší finanční zatížení firmy. Výsledky vyplývají z průzkumu, který společnost EY realizovala mezi 70 společnostmi napříč sektory trhu v Česku.
„Připravenost ke změnám potvrzuje, že si zaměstnavatelé uvědomují nedostatečnost v benefitech, a to ve vztahu k dynamickému vývoji na trhu práce, který se promítá i do nároků a očekávání ze strany zaměstnanců,“ uvedl k výsledkům šetření Zdeněk Dušek, partner pro Workforce Advisory v EY Česká republika, a doplnil: „Tomu odpovídá i zjištění, že zaměstnanci by si ve většině společností raději nastavovali výběr benefitů sami.“ Více než polovina (54 %) zástupců firem totiž věří, že zaměstnanci by byli spokojenější, pokud by měli možnost si benefitní schéma nastavit dle vlastních potřeb.
Nejčastěji uváděnými zaměstnaneckými benefity jsou dle průzkumu dovolená nad rámec zákonného minima, příspěvky na stravování a na důchodové či životní pojištění.
Home office jen omezeně
EY také zjišťovala, do jaké míry zůstala po pandemii rozšířená práce z domova jako forma výkonu zaměstnání. Nejčastějším schématem je podle průzkumu poměr 3 dnů v kanceláři vůči 2 dnům práce z domova (52 % firem). Všech pět dnů z domova využívají zaměstnanci u 9 % firem, zatímco ani jeden den na home-office nestráví zaměstnanci více než pětiny (22 %) společností.
„Celkově české firmy poměrně striktně regulují nárok na práci z domova, kdy 42 % povoluje home-office jen na vyžádání zaměstnance a 37 % pro ni stanovuje omezený počet dní. Jen 18 % pak naopak umožňuje kompletní flexibilitu v počtu a volbě dnů na práci z domova,“ komentoval hlavní postoje k home-office Zdeněk Dušek.