Facebook Twitter Instagram
    HRmag
    • Trh práce
    • Legislativa
    • Pracovní prostředí
    • Recruitment
    • Rozvoj
    • Procesy
    • Insider
    • Personálie
    • Vzdělávání
    • Redakce
    Facebook Twitter Instagram
    HRmag
    Home»Legislativa»Zaměstnanci si od nového roku budou moci sami rozvrhovat pracovní dobu
    Legislativa

    Zaměstnanci si od nového roku budou moci sami rozvrhovat pracovní dobu

    hrmag.czBy hrmag.cz26. 9. 2024Žádné komentáře3 Mins Read
    Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

    Od 1. ledna 2025 vstoupí v platnost nová úprava zákoníku práce, která mimo jiné zaměstnancům rozšíří jejich možnosti v plánování si pracovní doby. Tato flexibilita však bude podmíněna písemnou dohodou mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem, která může být součástí pracovní smlouvy nebo ji mohou dodatečně uzavřít. Samorozvrhování bude dostupné pro všechny zaměstnance, ale platit bude pouze tam, kde se obě strany na tomto modelu dohodnou.

    Nová možnost samorozvrhování poskytne zaměstnancům větší volnost v plánování jejich pracovní doby. Zaměstnavatel však bude mít právo určit vyrovnávací období, obvykle v délce 26 nebo 52 týdnů, během kterého musí zaměstnanec předem sjednaný počet hodin odpracovat. Dohodu o samorozvrhu může zaměstnavatel jednostranně ukončit, a to i bez důvodu, s patnáctidenní výpovědní dobou. „Samorozvrhování nebude povinné, ale bude záležet na dohodě mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem. Ten by měl důkladně analyzovat, u kterých zaměstnanců je tento přístup výhodný, a přesně specifikovat podmínky ve smlouvách, aby předešel možným komplikacím,“ upozorňuje Anna Kevorkyan, CEO JenPráce.cz.

    Současná pravidla rozvrhování pracovní doby

    V současnosti platí, že pracovní dobu rozvrhuje zaměstnavatel, a to včetně začátku a konce směn. Zákoník práce v současné podobě povoluje i určité pružné rozvržení pracovní doby, kdy zaměstnanci mají jasně určenou dobu, kdy v práci musejí být přítomni a kdy naopak ne. Samorozvrhování pracovní doby včetně začátku a konce směny bylo dosud umožněno jen pro zaměstnance pracující na dálku, avšak od roku 2025 se tato možnost rozšíří na všechny.

    Podmínky a ukončení dohody o samorozvrhování

    Aby mohl zaměstnanec od 1. 1. 2025 využívat samorozvrhování, je nezbytné uzavřít písemnou dohodu se zaměstnavatelem. Tato dohoda může být součástí pracovní smlouvy, ale mohou ji uzavřít i samostatně. Dohodu lze ukončit výpovědí, a to i bez uvedení důvodu, s patnáctidenní výpovědní dobou. Alternativně ji lze ukončit dohodou obou stran.

    Při samorozvrhování se nebudou používat obecná pravidla pro rozvržení pracovní doby, s výjimkou stanovených předpisů týkajících se délky směn a přítomnosti na pracovišti na začátku a konci směn. Průměrná týdenní pracovní doba musí být naplněna v rámci vyrovnávacího období určeného zaměstnavatelem, obvykle do 26 (půl roku) nebo 52 týdnů (1 rok). „Zaměstnavatelé budou ze začátku zřejmě přistupovat k novému systému samorozvrhování obezřetně, zejména při plánování úkolů a termínů, aby nedocházelo k organizačním problémům,“ předpokládá Anna Kevorkyan, CEO JenPráce.cz.

    Nové sankce za porušení pravidel
    Transpoziční novela, jejíž součástí je i nové plánování pracovní doby, přináší také změny v zákoně o inspekci práce, které zavádějí sankce za nedodržení pravidel samorozvrhování. Zaměstnavatel, který neuzavře písemnou dohodu nebo poruší povinnosti vyplývající z této dohody, může čelit pokutám až do výše 300 000 Kč.

    Share this:

    • Click to share on Twitter (Opens in new window)
    • Click to share on Facebook (Opens in new window)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    hrmag.cz

    Related Posts

    Letní brigády: Firmy hledají tisíce posil, ale zájem studentů klesá

    15. 5. 2025

    Mzdy a benefity v Česku: Průzkum odhaluje rozdíly v tvrzení zaměstnanců a zaměstnavatelů

    13. 5. 2025

    Nezaměstnanost v Česku v dubnu zůstala na 4,3 %

    12. 5. 2025

    Leave A Reply Cancel Reply

    HRmag.cz
    HRmag.cz se věnuje novinkám a trendům z oblasti lidských zdrojů, HR, personalistiky, CSR, outsourcingu, firemních procesů, podnikových služeb a souvisejících témat.
    Odebírejte novinky z oboru HR e-mailem

    RSS Píšeme na PodnikoveSluzby.cz
    • Cato Networks ztrojnásobí kapacitu svého pražského výzkumného a vývojového centra a podpoří globální inovace
    • Katarína Brydone jmenována ředitelkou Colliers v České republice
    • Podíl renegociací na kancelářském trhu roste, prodlužuje se i smluvní období
    • Mimopražské kanceláře: Mírný růst a atraktivní dostupnost
    • Huawei aktivně podporuje Chartu proti domácímu násilí
    • Třetina zaměstnanců není v práci spokojená
    • Tři čtvrtiny žen vnímají uplatnění v IT jako obtížnější než u mužů
    • Absolventi technických oborů mají na trhu práce výhodu
    • RPO ušetří při náboru zaměstnanců až polovinu času a čtvrtinu nákladů
    • Nízká míra nezaměstnanosti a nedostatek uchazečů bue přetrvávat i v roce 2025
    Facebook Twitter Instagram Pinterest
    © 2025 ThemeSphere. Designed by ThemeSphere.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.