Facebook Twitter Instagram
    HRmag
    • Trh práce
    • Legislativa
    • Pracovní prostředí
    • Recruitment
    • Rozvoj
    • Procesy
    • Insider
    • Personálie
    • Vzdělávání
    • Redakce
    Facebook Twitter Instagram
    HRmag
    Home»Ekonomika»Zaměstnanci tápou, nemají dostatečné informace o důsledcích vyplývajících ze současných změn
    Ekonomika

    Zaměstnanci tápou, nemají dostatečné informace o důsledcích vyplývajících ze současných změn

    hrmag.czBy hrmag.cz25. 3. 2020Žádné komentáře2 Mins Read
    Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

    Personalistům z Grafton Recruitment se množí dotazy na práva a povinnosti zaměstnanců v době ovlivněné mimořádnými opatřeními vlády souvisejícími s bojem proti světové pandemii coronaviru. Čechům chybí relevantní informace, tápou zejména v otázkách náhrad mzdy a právech zaměstnavatelů nařídit práci z domu či dovolenou.

    Dovolenou nařídit zaměstnavatel může, má to ovšem své ale

    Zaměstnanci se často ptají, zda jim může jejich zaměstnavatel nařídit dovolenou. Dle zákoníku práce to sice možné je, zaměstnavatel tak však musí učinit písemně minimálně 14 dní předem. „Zároveň ovšem platí, že se zaměstnavatel může se svými lidmi dohodnout i na dřívějším nástupu na dovolenou. Dá se předpokládat, že o tuto dohodu se pokusí řada českých zaměstnavatelů,“ říká Radka Čechová, regionální ředitelka Grafton Recruitment. Dovolenou navíc nelze nařídit na překážky v práci (například na nařízenou karanténu či dočasnou pracovní neschopnost) a její nařizování podléhá dalším pravidlům dle zákoníku práce.

    Práce z domova nařídit nelze, dnes je ale v zájmu všech

    K častým dotazům také patří, zda zaměstnavatel může nařídit svým lidem práci z domova. Dle platných zákonů home office jednostranně nařídit nelze, protože práce z domova je vždy předmětem dohody. „V dnešní době je vhodné si uvědomit, že práce z domova nás všechny chrání, eliminuje příležitosti dalšího šíření viru v populaci,“ vysvětluje Radka Čechová s tím, že pokud to charakter práce umožňuje, měli by alternativu domácí kanceláře zvážit všichni, kterých se to týká.

    Když se do práce nedostanete kvůli uzavřené oblasti, dostanete náhradu

    Realitou se stávají i uzavřená města a celé oblasti. Co má zaměstnanec dělat, jestli v takové oblasti pracuje, ale bydlí mimo ni? „Takový zaměstnanec se objektivně do práce nemůže dostat, ovšem ne z vlastní viny,“ komentuje Radka Čechová. Z pohledu zákoníku práce se v takovém případě jedná o karanténu a zaměstnavatel zaměstnanci vyplácí náhradu mzdy ve výši 60 % průměrného redukovaného výdělku. Od 15. kalendářního dne zaměstnanec pobírá tyto dávky od státu. Stejné podmínky nastanou i v případě, že se do karantény dostane samotný zaměstnanec.

    Když dojde k výpadku městské hromadné dopravy a zaměstnanec se na pracoviště nedostane, na náhradu mzdy nemá právo

    V případě nepředvídatelného výpadku hromadné dopravy má zaměstnanec, který se nemohl dostat včas na pracoviště, právo na pracovní volno, ovšem bez náhrady mzdy. „I z toho důvodu je důležité, abychom se nyní chovali zodpovědně a snažili se co nejméně přispívat k šíření virů,“ říká na závěr Radka Čechová.

    Share this:

    • Click to share on Twitter (Opens in new window)
    • Click to share on Facebook (Opens in new window)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    hrmag.cz

    Related Posts

    Stát přitvrzuje v boji proti nelegálnímu zaměstnávání

    5. 6. 2025

    Český pracovní trh se za posledních 20 let výrazně proměnil

    4. 6. 2025

    Nová pravidla podpory v nezaměstnanosti zvýhodní od letošního června padesátníky

    4. 6. 2025

    Leave A Reply Cancel Reply

    HRmag.cz
    HRmag.cz se věnuje novinkám a trendům z oblasti lidských zdrojů, HR, personalistiky, CSR, outsourcingu, firemních procesů, podnikových služeb a souvisejících témat.
    Odebírejte novinky z oboru HR e-mailem

    RSS Píšeme na PodnikoveSluzby.cz
    • Cato Networks ztrojnásobí kapacitu svého pražského výzkumného a vývojového centra a podpoří globální inovace
    • Katarína Brydone jmenována ředitelkou Colliers v České republice
    • Podíl renegociací na kancelářském trhu roste, prodlužuje se i smluvní období
    • Mimopražské kanceláře: Mírný růst a atraktivní dostupnost
    • Huawei aktivně podporuje Chartu proti domácímu násilí
    • Třetina zaměstnanců není v práci spokojená
    • Tři čtvrtiny žen vnímají uplatnění v IT jako obtížnější než u mužů
    • Absolventi technických oborů mají na trhu práce výhodu
    • RPO ušetří při náboru zaměstnanců až polovinu času a čtvrtinu nákladů
    • Nízká míra nezaměstnanosti a nedostatek uchazečů bue přetrvávat i v roce 2025
    Facebook Twitter Instagram Pinterest
    © 2025 ThemeSphere. Designed by ThemeSphere.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.