Lidé, kteří k práci potřebují internet nebo mobilní telefon, jsou spokojenější a častěji se podílejí na hospodářských výsledcích zaměstnavatele, než jejich offline kolegové. Vyplývá to z průzkumu, který pro personální společnost Předvýběr.CZ v březnu uskutečnila agentura STEM/MARK.
S výší mzdy bylo spokojeno 62,6 % dotázaných online zaměstnanců, zatímco v offline prostředí jich bylo jen 51,9 %. Rozdíl v odměňování za dobré hospodářské výsledky není tak zásadní, přesto existuje: v online prostředí se zaměstnavatel dělí o zisk se zaměstnanci ve 46 % případů, v offline firmách se to týká jen 43,1 % zaměstnanců.
Práce v digitálu se lépe měří, znalosti je třeba rychle doplňovat
„V digitálním prostředí je mnohem jednodušší měřit efektivitu lidské práce, proto je i pochopitelnější, že firmy umí svoje lidi dobře odměnit,“ vysvětluje František Boudný, obchodní ředitel Předvýběru.CZ.
Na druhou stranu na online pracovištích vládnou v odměňování větší rozdíly mezi loajálními zaměstnanci a nováčky: že tomu tak není uvedlo 33,8 % offline zaměstnanců, ale jen 24,5 % lidí pracujících v online prostředí. „Významným důvodem je i to, že nové technologie se hodně rychle mění – lidé, kteří dlouho sedí na jedné židli, často nemají potřebné znalosti. V online segmentu musí zaměstnavatelé investovat do lidí, kteří jsou pro ně klíčoví,“ míní František Boudný.
V benefitech v obou prostředích vedou stravenky
Potvrzuje to i fakt, že vzdělávání jako poskytovaný benefit výrazně častěji uvádějí online zaměstnanci (31,9 %) proti offline pracovníkům (22,1 %). Větší rozdíl ve prospěch online zaměstnavatelů se týká i pružné pracovní doby (45,4 % ve srovnání s 24 % v offline firmách), nabídky práce z domova (31,9 % versus 9,3 %) a sick days (25,2 % proti 10,3).
Naopak lépe jsou na tom offline zaměstnanci, pokud jde o často diskutované téma čtyřdenního pracovního týdne – ten funguje u 4,9 % offline respondentů, zatímco jen ve 3,7 % online firem. „Částečně je to dáno charakterem práce na internetu, která umožňuje větší časovou flexibilitu,“ říká obchodní šéf Předvýběru.CZ. Offline firmy také častěji přispívají na penzijní připojištění nebo životní pojištění (ve 39,2 % oproti 33,7 %).
Nejžádanější benefity jsou ale v obou pracovních světech stejné – vedou stravenky (48,5 % v online firmách, v offline prostředí o procentní bod více) a následuje je dovolená navíc (39,9 % v onlinu proti 39,7 % u offline zaměstnanců).
Průzkumu
se zúčastnilo 367 respondentů Českého národního panelu ve věku 15-59 let,
dotazováni byli jenom lidé, kteří pracují (vyřazeni tedy byli studenti,
důchodci, ženy na mateřské aj.). V rámci dotazování 44 % lidí uvedlo, že
pracuje převážně v online prostředí, zatímco offline zaměstnanců bylo 56 %.
Jako hledisko pro určení, do které skupiny patří, bylo podstatné využívání
internetu nebo mobilního telefonu respondentem nebo jeho pracovním týmem.