Facebook Twitter Instagram
    HRmag
    • Trh práce
    • Legislativa
    • Pracovní prostředí
    • Recruitment
    • Rozvoj
    • Procesy
    • Insider
    • Personálie
    • Vzdělávání
    • Redakce
    Facebook Twitter Instagram
    HRmag
    Home»Benefity»Čím větší open space, tím menší chuť zaměstnanců vracet se do kanceláře
    Benefity

    Čím větší open space, tím menší chuť zaměstnanců vracet se do kanceláře

    hrmag.czBy hrmag.cz15. 12. 2020Updated:15. 12. 2020Žádné komentáře4 Mins Read
    Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

    S většími či menšími přestávkami pracují zaměstnanci z kancelářských oborů již téměř 10 měsíců z domova. S vyhlídkou na zlepšení pandemické situace firmy i jejich pracovníci zvažují, zda se vrátí ke starému normálu. Z průzkumu asociace ABSL, která sdružuje poskytovatele zákaznických, podnikových a IT služeb, ovšem vyplynulo, že i do budoucna chtějí více než půl pracovní doby z domu pracovat 4 z 5 zaměstnanců, což je o 64 procentních bodů více než před vypuknutím pandemie. Průzkum firmy Colliers pak uvádí, že 3 a více pracovních dnů chtějí home office využívat zejména ti pracovníci, jejichž firemní kanceláře jsou ve formě open space. Firmy proto zvažují nové uspořádání kanceláří.

    O zmenšení firemních kanceláří z důvodu vyššího zájmu o využívání home office nyní uvažuje třetina firem z oboru zákaznických, podnikových a IT služeb. Polovina pak plánuje zvýšení počtu sdílených pracovních míst a 4 % pracují na rozšíření lokalit svých kanceláří, aby si zaměstnanci mohli vybrat, z které části města chtějí pracovat. „Z průzkumu vyplynul jednoznačný trend, a sice že flexibilita a hybridní model práce již zůstane nedílnou součástí pracovního prostředí. Kombinace práce z domova, z firemní kanceláře či z jiného alternativního místa, například co-workingového prostoru pak změní podobu a funkci samotných kanceláří. Jednou ze změn, viditelných již dnes, je nárůst počtu sdílených pracovních míst. V době předcovidové byly určeny pro 19 % zaměstnanců kanceláří, v době pocovidové to bude 45 %,“ říká Jonathan Appleton, ředitel asociace ABSL.

    Dle Jany Vlkové, ředitelky Workplace Advisory v Colliers International, mají firmy zaměstnávající velké množství tzv. bílých límečků, tj. administrativních profesí, na výběr hned několik alternativ, jak své kanceláře nově uspořádat, aby svým lidem umožnily co největší flexibilitu a zároveň podporovaly a rozvíjely firemní kulturu. Jednou z možností je model Hub & Spoke, v rámci nějž firma zmenší velikost hlavní kanceláře a doplní ji menšími prostory v různých lokalitách stejného města nebo i v rámci regionů. Kanceláře v několika lokalitách provozuje mnoho velkých firem už dnes, doposud však jednotlivé prostory nebyly používány v modelu Hub & Spoke, ale byly určeny pouze pro jedno konkrétní oddělení, nikoliv pro všechny zaměstnance firmy. „Právě pro tyto společnosti se model Hub & Spoke nabízí jako vhodný a realizovatelný v poměrně krátkém čase. Regionální kanceláře stačí přebudovat na jakési interní co-workingy, kde může pracovat kterýkoli zaměstnanec dané firmy,“ říká Jana Vlková. Další vhodnou alternativou je podle ní Flex & Core model, který kombinuje hlavní kancelář firmy nabízející velice kvalitní designové a technologicky vybavené sdílené interní pracovní prostředí s členstvím v jednom nebo více co-workingových center. Tento model je vhodný zejména pro firmy, kterým se dynamicky mění počet zaměstnanců a spolu s tím i potřebná kapacita kanceláří.

    Nový model pracovního prostředí dnes řeší například i společnost Siemens Business Services, která sídlí v pražských Stodůlkách a funguje jako globální centrum podnikových služeb pro firmu Siemens. „Pandemie zbořila veškeré bariéry, které často vznikají mezi zaměstnavatelem a zaměstnanci v otázce flexibilního pracovního prostředí, a ukázala, že je možné zavést mnohem flexibilnější uspořádání, než bylo dosud zvykem,“ říká Adam Kiwalski, ředitel Siemens Business Services, a dodává: „Rostoucí požadavky na flexibilitu nemůžeme přehlížet, zároveň ale potřebujeme zajistit kontakt našich lidí s firemní identitou a kulturou a podpořit jejich angažovanost a další aspekty, které budují vztah mezi firmou a zaměstnanci. Pevně věřím, že kanceláře jako takové zůstanou hlavní součástí našeho firemního života, ovšem s nově definovaným účelem. Namísto open spacu a pracovních míst dedikovaných konkrétním zaměstnancům vzniknou flexibilní zóny umožňující efektivní fungování jak jednotlivcům, tak týmům v závislosti na jejich aktuálních potřebách. Tato změna by mohla přinést i rozšíření pronajatých prostor, například v rámci několika co-workingových lokalit napříč samotným městem, ale i regiony, což by umožnilo našim lidem ideálně a flexibilně vyvážit pracovní život mezi firemním a domácím či jiným prostředím.“

    Share this:

    • Click to share on Twitter (Opens in new window)
    • Click to share on Facebook (Opens in new window)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    hrmag.cz

    Related Posts

    Duševní pohoda má velký vliv na pracovní výkon lidí, přesto pro ni 4 z 10 zaměstnavatelů nic nedělají

    2. 7. 2025

    Nedostatek pracovních sil v pohostinství a cestovním ruchu během léta zůstává akutním problémem

    2. 7. 2025

    Čeští zaměstnanci: Za posledních 5 let se nejvíce zhoršily pracovní nároky a tlak

    2. 7. 2025

    Leave A Reply Cancel Reply

    HRmag.cz
    HRmag.cz se věnuje novinkám a trendům z oblasti lidských zdrojů, HR, personalistiky, CSR, outsourcingu, firemních procesů, podnikových služeb a souvisejících témat.
    Odebírejte novinky z oboru HR e-mailem

    RSS Píšeme na PodnikoveSluzby.cz
    • Regionální kanceláře jsou nejdražší v Praze a nejlevnější v Sofii
    • Komunitní kanceláře jako reakce na hybridní model
    • Živá kancelář jako nová norma: Ideální obsazenost je mezi 50 a 80 %
    • Cato Networks ztrojnásobí kapacitu svého pražského výzkumného a vývojového centra a podpoří globální inovace
    • Katarína Brydone jmenována ředitelkou Colliers v České republice
    • Podíl renegociací na kancelářském trhu roste, prodlužuje se i smluvní období
    • Mimopražské kanceláře: Mírný růst a atraktivní dostupnost
    • Huawei aktivně podporuje Chartu proti domácímu násilí
    • Třetina zaměstnanců není v práci spokojená
    • Tři čtvrtiny žen vnímají uplatnění v IT jako obtížnější než u mužů
    Facebook Twitter Instagram Pinterest
    © 2025 ThemeSphere. Designed by ThemeSphere.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.