Facebook Twitter Instagram
    HRmag
    • Trh práce
    • Legislativa
    • Pracovní prostředí
    • Recruitment
    • Rozvoj
    • Procesy
    • Insider
    • Personálie
    • Vzdělávání
    • Redakce
    Facebook Twitter Instagram
    HRmag
    Home»HR»Role účetních a finančních expertů ve firmách se mění
    HR

    Role účetních a finančních expertů ve firmách se mění

    By hrmag.cz29. 1. 2020Žádné komentáře4 Mins Read
    Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

    Profese účetních se s nástupem technologií mění k nepoznání. Lidé již nebudou nahazovat doklady do systému a připravovat finanční výkazy, to za ně zvládne robot, zaměří se ale více na analýzu a interpretaci dat, identifikaci vhodných technologií či určování strategií. Vyplývá to z nedávné studie Připraveni na budoucnost: Kariéra v účetnictví v novém desetiletí (Future Ready: Accountancy careers in 2020s), kterou připravila oborová vzdělávací organizace ACCA (Association of Chartered Certified Accountants).

    Studie popisuje 20 trendů, které v současné době výrazně ovlivňují obor financí a přináší změnu do všech příslušných profesí. K nejvýznamnějším trendům patří automatizace, snižující náklady a zvyšující rychlost a přesnost rutinních operací, konektivita, která umožňuje nové formy spolupráce, inovativní technologie jako umělá inteligence, Blockchain či Internet věcí, díky nimž dojde k přerozdělení práce mezi lidi a stroje, nastolení vyšší produktivity a vytvoření nového potenciálu pro lidskou činnost, a obří nárůst dat pro analýzu a další zpracování. Právě masivní množství dat a možnost jejich analýzy a dalšího využití hrají při změnách rolí ve světě financí vůbec nejzásadnější roli.

    K dalším trendům, které studie identifikovala, patří i stírání hranic mezi zeměmi, výraznější věková diverzita týmů, zánik tradiční hierarchie ve firmách, nutnost spolupráce napříč týmy a odděleními organizace a v neposlední řadě i potřeba průběžného vzdělávání. „Rychlost, s jakou tyto trendy ovlivní změny rolí, je ohromná, a finanční manažeři, účetní i auditoři se musí na novou situaci připravit. Schopnost osvojovat si rychle nové informace bude pro náš obor zcela zásadní,“ komentuje Viera Kučerová, ředitelka českého zastoupení ACCA.

    Studie mimo jiné představila i nové kariérní role dnešních finančních manažerů. Patří k nim například:

    • Manažer rizik a jistot řídí podniková rizika, pomáhá s transparentností, předjímá problémy ovlivňující výkonnost podniku. Pomáhá naplňovat regulatorní požadavky a řeší složité daňové záležitosti.
    • Datový navigátor nachází nové obchodní příležitosti v rostoucím množství podnikových dat. Například zkoumá možnosti nových trhů nebo připravuje finanční a investiční plány.
    • Manažer obchodní transformace je architektem organizačních změn. Může řídit velké změny v podnikání nebo transformovat obchodní a finanční operace
    • Digitální evangelista sleduje přínosy nejmodernějších technologií v transformaci byznysu a procesů. V čele digitální transformace se znalostmi technologií, financí i byznysu propojuje týmy a oddělení.
    • Průkopník udržitelnosti se zaměřuje na řízení výkonnosti organizace, kde sbírá, vyhodnocuje a reportuje aktivity se skutečnou přidanou hodnotou způsoby, které jsou pro okolní svět pochopitelnější. Udržitelnost podnikání je pro něj základem budoucího úspěchu.

    „Abychom finančním manažerům a dalším expertům z oboru financí pomohli s přípravou na nové role, nabízíme jim kromě členství a certifikace ACCA i speciální bezplatný vzdělávací program ACCA-X, v jehož rámci si mohou snadno ověřit úroveň svých znalostí online a zjistit, na co dalšího by se měli zaměřit, aby i v nové éře mohli stále rozvíjet svou kariéru,“ říká Viera Kučerová. Vedle dvou základních kurzů Úvod do účetnictví a Účetnictví pro středně pokročilé jsou v rámci ACCA-X bezplatně k dispozici i kurzy související s řízením financí. Dostupné jsou v anglickém jazyce a absolvovat je lze během 6 týdnů.

    Vzdělávání v průběhu celé kariéry je dle Viery Kučerové ve finanční sféře již dnes nutností. V řadě zemí patří auditorské a účetní profese mezi regulované a průběžné vzdělávání je pro jejich výkon nutnou podmínkou. „V České republice tomu tak není, a proto nejsou zdejší finanční manažeři k vlastnímu rozvoji příliš motivovaní. I přesto mnozí na prohlubování své kvalifikace průběžně pracují. Jsou si totiž vědomi velmi rychlého vývoje oboru a nechtějí, aby jim ujel vlak,“ vysvětluje Viera Kučerová s tím, že způsobů, jak své znalosti rozvíjet, je více. „Mohou absolvovat nejrůznější kurzy, které pořádá Svaz účetních ČR nebo celá řada vzdělávacích institucí. Pokud však chtějí pracovat v nadnárodní společnosti či firmě plánující expanzi na zahraniční trhy, nebo se skutečně připravit na výzvy, které přinášejí moderní technologie, doporučila bych naše vzdělávací programy a certifikaci. Plná kvalifikace ACCA je pak v mezinárodním měřítku srovnatelná s MBA.“

    Celou studii Future Ready: Accountancy careers in 2020s si můžete stáhnout zde.

    Share this:

    • Click to share on Twitter (Opens in new window)
    • Click to share on Facebook (Opens in new window)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    hrmag.cz

    Related Posts

    Hlad po IT specialistech trvá, juniorských pozic ale ubývá

    23. 10. 2025

    Průměrné mzdy v energetice meziročně vzrostly o 6,4 %

    23. 10. 2025

    Skoro dvě třetiny firem chtějí do konce roku nabírat, výplaty zvýší jen osmina

    22. 10. 2025

    Leave A Reply Cancel Reply

    HRmag.cz
    HRmag.cz se věnuje novinkám a trendům z oblasti lidských zdrojů, HR, personalistiky, CSR, outsourcingu, firemních procesů, podnikových služeb a souvisejících témat.
    Odebírejte novinky z oboru HR e-mailem

    RSS Píšeme na PodnikoveSluzby.cz
    • Datová suverenita se v době geopolitické nejistoty stává kritickým rizikem podnikání
    • Novým prezidentem asociace ABSL se stal Bohumil Říha
    • Praha: nedostatek kanceláří tlačí nájemné k rekordům
    • Na cestě k nové práci hraje klíčovou roli životopis. Jen třetina uchazečů jej při hledání práce aktualizuje
    • Nejvíce volných kancelářských prostor je v okolí stanice Pankrác, Chodov a Želivského
    • Uchazeči o práci chtějí reakci zaměstnavatele ideálně do týdne
    • Kancelář jako cíl, ne povinnost
    • Regionální kanceláře jsou nejdražší v Praze a nejlevnější v Sofii
    • Komunitní kanceláře jako reakce na hybridní model
    • Živá kancelář jako nová norma: Ideální obsazenost je mezi 50 a 80 %
    Facebook Twitter Instagram Pinterest
    © 2025 ThemeSphere. Designed by ThemeSphere.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.