Facebook Twitter Instagram
    HRmag
    • Trh práce
    • Legislativa
    • Pracovní prostředí
    • Recruitment
    • Rozvoj
    • Procesy
    • Insider
    • Personálie
    • Vzdělávání
    • Redakce
    Facebook Twitter Instagram
    HRmag
    Home»Podnikové služby»Asociace podnikových, zákaznických a IT služeb ABSL slaví 10 let
    Podnikové služby

    Asociace podnikových, zákaznických a IT služeb ABSL slaví 10 let

    hrmag.czBy hrmag.cz2. 3. 2023Updated:2. 3. 2023Žádné komentáře5 Mins Read
    Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

    Podnikové služby jsou klíčovou součástí moderního byznysu a pomáhají firmám efektivně řídit své procesy, snižovat náklady a zvyšovat produktivitu. Tyto služby mohou zahrnovat například finance, účetnictví, IT, lidské zdroje, marketing a mnoho dalšího. V dnešní době jsou tyto služby stále častěji outsourcovány, což umožňuje firmám zaměřit se na své hlavní aktivity a zároveň využít znalostí a zkušeností specializovaných poskytovatelů.

    V současné době je ČR jedním z nejvýznamnějších center podnikových služeb v Evropě. V zemi působí řada předních poskytovatelů, kteří nabízejí své služby nejen pro lokální trh, ale také pro celosvětové klienty. V oblasti IT a technologií se ČR stává stále významnějším hráčem, díky vysoké úrovni technického vzdělání a vyspělé infrastruktuře.

    Čím se zabývá ABSL

    V České republice existuje asociace ABSL (Association of Business Service Leaders), která sdružuje přední poskytovatele podnikových služeb v zemi. Tato asociace se zaměřuje na podporu a rozvoj tohoto odvětví v ČR a také na propagaci ČR jako atraktivního místa pro investice v oblasti podnikových služeb. ABSL působí jako platforma pro výměnu zkušeností, nápadů a trendů v oblasti podnikových služeb. Asociace také organizuje různé vzdělávací a networkingové akce pro své členy, které umožňují rozvíjet obchodní vztahy a navazovat nové kontakty. Díky této činnosti se členové ABSL mohou lépe orientovat v dynamicky se měnícím prostředí podnikových služeb. ABSL hraje důležitou roli při rozvoji tohoto odvětví v ČR a pomáhá zlepšovat povědomí o tom, jak důležité jsou podnikové služby pro moderní byznys. Asociace také aktivně spolupracuje s vládními organizacemi a úřady, aby podpořila tvorbu příznivého prostředí pro podnikové služby a přilákala do země nové investice a projekty.

    Deset let asociace

    Hlas oboru podnikových, zákaznických a IT služeb, asociace ABSL, slaví 10. narozeniny. Během uplynulých deseti let jejího působení, které kromě sdílení know-how, osvěty a prosazování potřeb center zahrnuje i spolupráci s novými investory a propagaci České republiky jako ideální destinace pro založení a provozování centra služeb, obor trojnásobně vzrostl a stal se stabilní oporou české ekonomiky. Další desetiletí bude ve znamení pokračující digitalizace, rozšiřování záběru poskytovaných služeb, konsolidace trhu, důrazu na udržitelnost a zavádění nových forem práce. Do roku 2030 má v oboru pracovat 250 tisíc zaměstnanců.

    „I když už nečekáme tak dynamický rozmach jako v uplynulých letech, kdy jsme prakticky každý rok rostli dvouciferným tempem, obor se bude nadále rozšiřovat, a to jak co do šíře poskytovaných služeb, tak i počtem zaměstnanců. Z pohledu ekonomického přínosu však půjde o růst mnohem dynamičtější než dosud, a to zejména kvůli zaměření na práci s vyšší přidanou hodnotou,“ říká ředitel ABSL Jonathan Appleton. Do ČR už podle něj nemíří jednoduchá transakční práce, jako je například evidence faktur nebo koordinace logistiky, ale vysoce kvalifikovaná odborná práce, k níž patří výzkum a vývoj, datová analýza, digitalizace firemních procesů či inovace. „Za uplynulý rok v ČR rozběhlo provoz 20 nových center, což je podobný počet jako například na několikanásobně větším polském trhu. Je tedy vidět, že i přes růst nákladů, kterému zdejší centra čelí, skýtá naše země pro mezinárodní obor podnikových, IT a zákaznických služeb stále atraktivní potenciál,“ říká Jonathan Appleton. Dle našich předpokladů je obor na dobré cestě do roku 2030 vzrůst o dalších 90 tisíc pracovních míst.

    Kvalifikace hlavním motorem růstu

    Hlavním motorem rozmachu podnikových služeb v ČR už ovšem není levná pracovní síla, ale kvalifikace místních lidí, schopnost země přitáhnout talenty z celého světa a adopce technologií. Kromě robotické automatizace procesů se ve stále větším měřítku v sektoru uplatňuje i rozpoznávání psaného textu. Téměř třetina center dostala do fáze ostrého provozu chatboty, čtvrtina využívá umělou inteligenci, pětina strojové učení, stejný podíl i technologie pro automatické zpracování přirozeného jazyka a 17 % rozpoznávání videa či obrazu. „Asi největší boom aktuálně zažívá umělá inteligence. Z našich dat vyplývá, že centra, která nasadila umělou inteligenci, rostou dokonce dvojnásobným tempem, než kolik činí oborový průměr. Umělá inteligence totiž umožňuje zlepšit produktivitu a efektivitu práce,“ komentuje Jonathan Appleton s tím, že využívání umělé inteligence vytváří celou řadu nových pracovních pozic, například v oblastech jako je vývoj softwaru pro AI, datová analýza a řízení projektů v oblasti umělé inteligence. Silným katalyzátorem adopce těchto technologií se stala pandemie, kdy jejich zavádění urychlilo 63 % center. Plných 82 % center pak chce své projekty digitální transformace posunout letos.

    Stovky služeb a procesů

    Do budoucna lze očekávat ještě širší rozmach technologií, které umožní centralizovaně poskytovat daleko více podnikových služeb. Zatímco před dvaceti lety, kdy se obor začal v ČR etablovat, se centra orientovala zejména na základní finanční služby a procesy, dnes se v centrech poskytují služby v desítkách oblastí a zpracovávají stovky procesů – od řízení vzdělávání zaměstnanců nebo přípravy pracovních nabídek a smluv v HR, přes plánování tras a dodávek v logistice, až po prediktivní analýzu, právní služby či bezpečnostní audity. K novým směrům pak patří například i oblast ESG, a to jak z pohledu auditů, tak i z hlediska zavádění nových procesů a reportingu. Rozsah poskytovaných služeb plánují v následujících dvou letech rozšířit dvě třetiny center.

    Nové formy práce

    V příštím období se podle předpovědi ABSL dočkáme také dalšího rozmachu nových forem práce. Už nyní je obor synonymem flexibility práce, kdy lidé mohou pracovat kdykoliv a odkudkoliv. Očekává se však větší rozmach sdílených pracovních míst, nárůst alternativních úvazků a zájem o spolupráci s nezávislými odborníky na volné noze či o projektovou spolupráci. Dosud v oboru zkrácený úvazek nebo formu externí spolupráce využívá 14 % všech pracujících, jejich podíl by se měl do roku 2030 zdvojnásobit.

    „Dalšími trendy pro následující desetiletku pak budou i konsolidace trhu, kdy se menší nezávislá centra začnou spojovat s těmi většími, a silnější zaměření na udržitelnost a soulad s ESG. V kurzu bude také důraz na vzdělávání s cílem udržet si vysokou kvalifikaci a tím relevanci trhu. To vše ukazuje potenciál pro další rozvoj a růst oboru podnikových služeb,“ uvádí na závěr Jonathan Appleton.

    Aktuální průzkum trhu podnikových služeb si můžete stáhnout zde: https://www.absl.cz/report-2023/

    Share this:

    • Click to share on Twitter (Opens in new window)
    • Click to share on Facebook (Opens in new window)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    hrmag.cz

    Related Posts

    Flexibilita druhým nejdůležitějším důvodem pro přijetí pracovní nabídky

    5. 3. 2025

    Druhý ročník Týdne podnikových služeb a inovací v Brně se zaměří na podporu STEM vzdělávání

    11. 11. 2024

    ABSL ocenila nejzajímavější inovace oboru IT a podnikových služeb roku 2024

    11. 11. 2024

    Leave A Reply Cancel Reply

    HRmag.cz
    HRmag.cz se věnuje novinkám a trendům z oblasti lidských zdrojů, HR, personalistiky, CSR, outsourcingu, firemních procesů, podnikových služeb a souvisejících témat.
    Odebírejte novinky z oboru HR e-mailem

    RSS Píšeme na PodnikoveSluzby.cz
    • Regionální kanceláře jsou nejdražší v Praze a nejlevnější v Sofii
    • Komunitní kanceláře jako reakce na hybridní model
    • Živá kancelář jako nová norma: Ideální obsazenost je mezi 50 a 80 %
    • Cato Networks ztrojnásobí kapacitu svého pražského výzkumného a vývojového centra a podpoří globální inovace
    • Katarína Brydone jmenována ředitelkou Colliers v České republice
    • Podíl renegociací na kancelářském trhu roste, prodlužuje se i smluvní období
    • Mimopražské kanceláře: Mírný růst a atraktivní dostupnost
    • Huawei aktivně podporuje Chartu proti domácímu násilí
    • Třetina zaměstnanců není v práci spokojená
    • Tři čtvrtiny žen vnímají uplatnění v IT jako obtížnější než u mužů
    Facebook Twitter Instagram Pinterest
    © 2025 ThemeSphere. Designed by ThemeSphere.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.