Facebook Twitter Instagram
    HRmag
    • Trh práce
    • Legislativa
    • Pracovní prostředí
    • Recruitment
    • Rozvoj
    • Procesy
    • Insider
    • Personálie
    • Vzdělávání
    • Redakce
    Facebook Twitter Instagram
    HRmag
    Home»Benefity»Když benefity, tak jídlo. Stravenky stále vedou
    Benefity

    Když benefity, tak jídlo. Stravenky stále vedou

    hrmag.czBy hrmag.cz21. 7. 2025Žádné komentáře3 Mins Read
    Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

    Zaměstnaneckým benefitům kralují benefity spojené se stravováním. Příspěvky na stravování a občerstvení na pracovišti totiž dlouhodobě drží nejvyšší příčky v oblíbenosti. A potvrdil to i aktuální průzkum společnosti Pluxee zaměřený na zaměstnanecké benefity, který pro ni zpracovala agentura Ipsos.

    Propracované systémy zaměstnaneckých benefitů má dnes mnoho zaměstnavatelů. Situace na pracovním trhu, pokud jde o pracovní síly, je totiž stále napjatá a o zaměstnance tak zatím pořád přetrvává boj. Proto je potřeba si je hýčkat. Nabídka benefitů se tedy obměňuje, i když ne nijak zásadně. Přece jen se ale postupně přizpůsobuje více přáním zaměstnanců. Stálice, mezi něž patří i podpora stravování, ale zůstávají, což potvrdil i aktuální průzkum. Zřejmě i proto, že je dnes již brána spíš jako samozřejmost než něco navíc.

    „Podle našeho nejnovějšího průzkumu je příspěvek na stravování stále zdaleka nejoblíbenějším benefitem – podporu stravování aktuálně dostává 71 % zaměstnanců,“ doplňuje Daniel Čapek ze společnosti Pluxee, největšího poskytovatele benefitů v ČR. Ukazuje se, že jde o stabilní součást benefitního balíčku, a to napříč věkovými skupinami. Firmy si uvědomují důležitost kvalitního stravování a chtějí své zaměstnance motivovat k lepším stravovacím návykům. „Z dat jasně vyplývá, že benefit příspěvku na stravování je pro zaměstnance základ – buď ho mají, nebo by ho rádi měli,“ říká Čapek.

    Když stravenky, tak digitální
    Letitou klasikou, co se týče formy podpory stravování zaměstnanců, jsou stravenky. „V průběhu let však celkem pochopitelně dochází mezi zaměstnanci k poklesu popularity papírových stravenek. Doba totiž nahrává elektronickým stravenkovým kartám,“ konstatuje Čapek.

    Ty papírové ještě v roce 2022 využívalo 13 procent zaměstnavatelů, letos už jen 4 procenta. Elektronické stravenkové karty naopak zaznamenávají růst. Mimo jiné proto, že karta není jen obyčejnou náhradou papírových poukázek. Moderní poskytovatelé benefitních systémů ji posouvají dál – například prostřednictvím populárních cashbacků, díky nimž se zaměstnancům vrací část utracených peněz zpět. Uživatelé tím získávají reálnou úsporu při každodenním placení obědů, nákupů potravin nebo občerstvení. „Plusové body“ to přičítá i zaměstnavatelům. Protože díky cashbackům se z digitálních stravenkových karet stává benefit s vyšší vnímanou hodnotou, který nejen motivuje, ale i podporuje finanční pohodu zaměstnanců v době rostoucích životních nákladů.

    Příznivý pohled na stravenky či stravenkové karty dokládá i aktuální průzkum Pluxee. Podle něj 6 z 10 zaměstnanců považuje za výhodnější řešení příspěvku na obědy právě stravenky nebo stravenkové karty. Nejčastěji (27 %) jsou stravenky vnímány jako přilepšení do rodinného rozpočtu. Necelá pětina respondentů uvedla, že si za ně dopřeje obědy v restauraci, 15 % oceňuje lepší přehled o výdajích za jídlo a 14 % si díky nim pořizuje kvalitnější a zdravější potraviny. Oproti tomu stravovací paušál, při kterém zaměstnavatel vyplácí příspěvek na stravování přímo v penězích nad rámec mzdy, ztrácí svou motivační a symbolickou hodnotu – částka totiž zaměstnanci obvykle přijde spolu se mzdou, a tím s ní v podstatě splyne. Zaměstnanci pak příspěvek nevnímají jako specifický benefit, ale jen jako součást platu.

    Na oblibě získávají i firemní kantýny
    Na vzestupu je rovněž stravování přímo ve firmách, a to nejen v těch výrobních, ale i administrativních. Stravování ve firemní kantýně (závodní jídelně) v současné době podle průzkumu Pluxee nabízí 27 procent zaměstnavatelů.
    Možnost dát si oběd přímo ve firmě pro zaměstnance představuje komfort. Často si přitom mohou vybírat z více jídel, přičemž jedno třeba bývá i vegetariánské nebo dietní. Některé firmy jim navíc umožňují si zde koupit jídlo za zvýhodněnou cenu i domů pro rodinu. A platit se dá i v tomto případě často právě stravenkovou kartou.

    Share this:

    • Click to share on Twitter (Opens in new window)
    • Click to share on Facebook (Opens in new window)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    hrmag.cz

    Related Posts

    Čeští zaměstnanci: Za posledních 5 let se nejvíce zhoršily pracovní nároky a tlak

    2. 7. 2025

    Dvě třetiny Čechů v zaměstnání spolupracuje s cizinci, firmy však podceňují jejich integraci

    9. 6. 2025

    Kariérní rozvoj neláká, uchazeči o práci slyší na jistotu

    30. 5. 2025

    Comments are closed.

    HRmag.cz
    HRmag.cz se věnuje novinkám a trendům z oblasti lidských zdrojů, HR, personalistiky, CSR, outsourcingu, firemních procesů, podnikových služeb a souvisejících témat.
    Odebírejte novinky z oboru HR e-mailem

    RSS Píšeme na PodnikoveSluzby.cz
    • Regionální kanceláře jsou nejdražší v Praze a nejlevnější v Sofii
    • Komunitní kanceláře jako reakce na hybridní model
    • Živá kancelář jako nová norma: Ideální obsazenost je mezi 50 a 80 %
    • Cato Networks ztrojnásobí kapacitu svého pražského výzkumného a vývojového centra a podpoří globální inovace
    • Katarína Brydone jmenována ředitelkou Colliers v České republice
    • Podíl renegociací na kancelářském trhu roste, prodlužuje se i smluvní období
    • Mimopražské kanceláře: Mírný růst a atraktivní dostupnost
    • Huawei aktivně podporuje Chartu proti domácímu násilí
    • Třetina zaměstnanců není v práci spokojená
    • Tři čtvrtiny žen vnímají uplatnění v IT jako obtížnější než u mužů
    Facebook Twitter Instagram Pinterest
    © 2025 ThemeSphere. Designed by ThemeSphere.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.