Facebook Twitter Instagram
    HRmag
    • Trh práce
    • Legislativa
    • Pracovní prostředí
    • Recruitment
    • Rozvoj
    • Procesy
    • Insider
    • Personálie
    • Vzdělávání
    • Redakce
    Facebook Twitter Instagram
    HRmag
    Home»HR»Na cestě k nové práci hraje klíčovou roli životopis. Jen třetina uchazečů jej při hledání práce aktualizuje
    HR

    Na cestě k nové práci hraje klíčovou roli životopis. Jen třetina uchazečů jej při hledání práce aktualizuje

    hrmag.czBy hrmag.cz14. 8. 2025Žádné komentáře4 Mins Read
    Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

    Životopis je první vizitkou uchazeče o zaměstnání. Často rozhoduje o tom, zda se vůbec dostane na pracovní pohovor. Z šetření personální agentury Grafton Recruitment přesto vyplývá, že si jej pravidelně aktualizuje jen třetina uchazečů. V době, kdy na jedno volné pracovní místo připadá v průměru 3,4 uchazeče a konkurence roste, by měli zájemci o práci svému životopisu věnovat náležitou pozornost. Využít k tomu mohou i moderní nástroje.

    Míra nezaměstnanosti letos v červenci dosáhla na 4,4 %, což představuje 329 501 lidí bez práce. Počet volných pracovních míst činí 95 553. To znamená, že na jedno neobsazené pracovní místo připadá 3,4 uchazečů. Na první pohled se tak může zdát, že najít si práci není zas tak velký problém. V praxi se však situace liší. Každý kraj a každý sektor jsou totiž individuální. Nejsložitější situace je v okrese Karviná, kde na jedno místo připadá skoro 24,4 zájemců. Naopak v okresech Praha-východ a Praha-západ připadá na jedno volné místo pouze necelý jeden uchazeč.

    Životopis by neměl být univerzální
    O tom, jestli uchazeč postoupí do dalšího kola a bude pozván k pracovnímu pohovoru, obvykle rozhoduje životopis. „Měl by být v první řadě přehledný, stručný a výstižný. Klíčem k úspěchu je ho přizpůsobit konkrétní pozici – měl by jasně reagovat na požadavky uvedené v inzerátu a zdůraznit relevantní zkušenosti a schopnosti uchazeče. Personalisti denně prochází desítky až stovky životopisů, a proto ocení, když vynecháte zbytečné informace a soustředíte se na to, co je pro danou roli opravdu důležité,“ říká Jitka Kouba, ředitelka marketingu personální agentury Grafton Recruitment. Právě univerzální životopis, tedy snaha vytvořit „všeobecně použitelný“ dokument pro všechny typy pozic, je přitom podle jejích slov jednou z nejčastějších chyb, kterou kandidáti dělají. „I z naší nedávné analýzy vyplynulo, že takřka třetina uchazečů svůj životopis při různých pozicích, na které se přes nás hlásí, neupravuje,“ dodává Jitka Kouba. Přibližně stejný počet kandidátů pak ve svém životopise nemá fotografii, ta ale podle odbornice není nezbytná. „Použití fotografie je na zvážení každého kandidáta. Jestli ji chce použít, měla by být výhradně profesionální. Určitě by nemělo jít o fotografii z dovolené,“ říká Jitka Kouba.

    Když nikdo nereaguje, hledejte chybu
    „Jestli posíláte desítky životopisů, na které vám nikdo neodpovídá, měli byste se pokusit zjistit, v čem je problém,“ pokračuje Jitka Kouba. Je sice pravda, že ne všichni personalisté plní své povinnosti tak, jak by měli a neúspěšným kandidátům občas prostě neodpoví. Jestli se však tento scénář opakuje pravidelně, nebo jsou odpovědi záporné, chyba bude zřejmě na straně uchazeče. Například může reagovat na inzeráty, na které nemá základní předpoklady či požadovanou kvalifikaci, jako je třeba znalost jazyka či řidičský průkaz konkrétní skupiny. V tomto případě je rada v celku prostá – pozorně pročítat požadavky v inzerátech. Další obvyklou chybou je pak i životopis, který není strukturovaný. Personalistům dnes totiž při práci pomáhají automatizované systémy a na to, aby byl životopis do takového systému vůbec zavedený, musí být správně strukturovaný, jinak ho program jednoduše nedokáže přečíst.

    Pomoct mohou i sociální sítě a umělá inteligence
    V případě odbornějších a seniornějších rolí však ani strukturovaný životopis nestačí a je nutné, aby uchazeči k životopisu přiložili i motivační dopis, ve kterém mají prostor vysvětlit, proč se o danou pozici zajímají a co může mohou firmě nabídnout. „Motivační dopis by měl být cílený a výstižný a zároveň by měl působit autenticky a osobně,“ doporučuje Jitka Kouba. „Napsat správným způsobem strukturovaný životopis a přidat vhodný motivační dopis nemusí být pro každého jednoduché. Dnes vám už ale může s oběma dokumenty velmi efektivně pomoct i umělá inteligence, ovšem pozor, nelze spoléhat jen na ni, stále je potřeba vetknout do textu vlastní osobnost,“ radí personalistka. V neposlední řadě pak při hledání práce může sehrát významnou roli i LinkedIn. „Hlavně když se ucházíte o některou z kancelářských nebo manažerských pozic, měli byste si dát záležet na svém profilu právě na této sociální síti, protože sem vede první cesta personalistů při hledání vhodných kandidátů. Profil by měl především korespondovat s vaším životopisem. Měl by být dobře vyplněný a optimalizovaný pro vyhledávání klíčových slov,“ dodává na závěr Jitka Kouba.

    Share this:

    • Click to share on Twitter (Opens in new window)
    • Click to share on Facebook (Opens in new window)

    Related

    CV životopis
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    hrmag.cz

    Related Posts

    Učitelské platy: Po deseti letech praxe zůstává bez příplatků plat často jen lehce nad 30 tisíc

    12. 8. 2025

    MPSV: Nelegální práci dlouhodobě řešíme, další účinný nástroj přijde už v říjnu

    8. 8. 2025

    Nezaměstnanost v Česku v červenci podle očekávání mírně stoupla na 4,4 %, firmy přes léto tlumí nábor

    8. 8. 2025

    Comments are closed.

    HRmag.cz
    HRmag.cz se věnuje novinkám a trendům z oblasti lidských zdrojů, HR, personalistiky, CSR, outsourcingu, firemních procesů, podnikových služeb a souvisejících témat.
    Odebírejte novinky z oboru HR e-mailem

    RSS Píšeme na PodnikoveSluzby.cz
    • Na cestě k nové práci hraje klíčovou roli životopis. Jen třetina uchazečů jej při hledání práce aktualizuje
    • Nejvíce volných kancelářských prostor je v okolí stanice Pankrác, Chodov a Želivského
    • Uchazeči o práci chtějí reakci zaměstnavatele ideálně do týdne
    • Kancelář jako cíl, ne povinnost
    • Regionální kanceláře jsou nejdražší v Praze a nejlevnější v Sofii
    • Komunitní kanceláře jako reakce na hybridní model
    • Živá kancelář jako nová norma: Ideální obsazenost je mezi 50 a 80 %
    • Cato Networks ztrojnásobí kapacitu svého pražského výzkumného a vývojového centra a podpoří globální inovace
    • Katarína Brydone jmenována ředitelkou Colliers v České republice
    • Podíl renegociací na kancelářském trhu roste, prodlužuje se i smluvní období
    Facebook Twitter Instagram Pinterest
    © 2025 ThemeSphere. Designed by ThemeSphere.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.