Facebook Twitter Instagram
    HRmag
    • Trh práce
    • Legislativa
    • Pracovní prostředí
    • Recruitment
    • Rozvoj
    • Procesy
    • Insider
    • Personálie
    • Vzdělávání
    • Redakce
    Facebook Twitter Instagram
    HRmag
    Home»HR»Neumíte se soustředit na práci a nic vás nebaví? Možná trpíte technostresem
    HR

    Neumíte se soustředit na práci a nic vás nebaví? Možná trpíte technostresem

    hrmagBy hrmag1. 5. 2018Žádné komentáře3 Mins Read
    Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

    Žijeme v době, kdy je téměř nemyslitelné fungovat bez připojení k internetu, bez počítače, bez telefonu. Pravdou ale zůstává, že všeho moc škodí, a tak se stává, že ti, co v přítomnosti moderních technologií tráví většinu svého času, mohou místy podléhat úzkostným pocitům a stresu. Jde o syndrom, pro který se vžil obecný pojem technostres a definuje se jako jakýkoliv negativní účinek na chování, jednání a myšlení člověka spojený s používáním technologií.

    Příčinou technostresu je příliš časté užívání technologií a zejména připojení k internetu, ze kterého časem nabydete nutkavého pocitu, že potřebujete být stále na příjmu. Je to v podstatě propojeno s jistou závislostí. Takto vystresovaný člověk pak žije v podvědomém nebo i vědomém strachu, co by se mohlo stát, kdyby mu unikla důležitá zpráva nebo email, jde zkrátka o neustálý tlak.

     

    Přepracování a nízká produktivita

    Technostres se pochopitelně objevuje nejčastěji u osob, které pracují s počítačem a tráví u něj celé dny, ale může jím trpět v podstatě kdokoliv. Projevuje se úzkostí či depresemi, které přicházejí zejména při kontaktu s technologiemi. Lidé trpící technostresem cítí nadměrnou únavu, nedokáží se soustředit a pouhé zapnutí počítače po příchodu do práce v nich vyvolá pocit vyčerpání. K tomu se většinou přidávají bolesti hlavy, nespavost nebo poruchy paměti. Pracovní den se pak stává méně a méně produktivním. Zaměstnanec není schopen se práci věnovat a má neustále potřebu kontrolovat všechna komunikační média. Když jeho pracovní doba skončí, má pocit, že je přepracovaný, přitom jeho pracovní výkon klesá. Je prokázáno, že v průběhu posledních let se zvyšuje čas strávený digitální komunikací a obecně se snižuje produktivita. Důsledkem technostresu je také snížení spokojenosti s prací, loajality k zaměstnavateli a celkové životní štěstí.

     

    Pryč od počítače i telefonu

    Jak takovému stresu předcházet? Základem je striktně oddělovat čas trávený u počítače, či telefonu a čas, kdy s technologiemi nepřicházíte do styku vůbec. Ideální je začít třeba tím, že u sebe nebudete mít telefon a počítač v místnosti, kde spíte. Skvělým náběhem k technostresu je spát s telefonem na nočním stolku a ihned po probuzení kontrolovat, co je nového na sociálních sítích.

    Dále velmi pomáhá pravidelný pobyt v přírodě, o víkendu zapomenout na práci, všechnu elektroniku nechat doma a vyrazit někam na túru, za sportem, každý podle svého gusta.

    Proti technostresu se snaží bojovat také firmy, protože výrazně snižuje produktivitu jejich zaměstnanců. Mnoho firem aktivně u svých zaměstnanců zjišťuje, do jaké míry jsou spokojeni s využitím technologií, kde vidí potíže a co jim brání se plně soustředit na práci. Začátkem roku 2018 se tímto tématem zabývala společnost Microsoft, která z průzkumu o 20 tisících respondentech napříč firmami potvrdila, že neustálé příchozí emaily a notifikace opravdu výrazně zhoršují soustředěnost zaměstnanců. Tento problém se pak dá řešit například tak, že se ve firmě plošně určí časový úsek, kdy se vyřizují a rozesílají emaily.

    Firmy v boji s technostresem také mohou pořádat různá školení na toto téma, kde jsou zaměstnanci informování o tom, jak se těmto problémům vyhnout. Jedním z efektivních řešení je pořádat firemní tembuildingy v přírodě a dopřávat zaměstnancům relax. V některých firmách vyhrazují speciální prostory pro odpočinek, kde mohou zaměstnanci trávit přestávky bez technologií. Preferovaná je osobní komunikace před tou elektronickou. V neposlední řadě by měl zaměstnavatel, pokud je to jen trochu možné, respektovat osobní čas svého zaměstnance a nevyžadovat od něj komunikaci mimo pracovní dobu.

    Jan Silber, jeden ze zakladatelů portálu Jobstack.it

    Share this:

    • Click to share on Twitter (Opens in new window)
    • Click to share on Facebook (Opens in new window)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    hrmag

    Related Posts

    Women in Tech snídaně: sdílení, které pomáhá ženám v technologiích růst

    2. 6. 2025

    Grafton Recruitment spouští službu Executive Search: Špičkoví manažeři do 6 týdnů

    2. 6. 2025

    Firmy připravují týmy na digitální kolegy. Čtvrtina zaměstnanců má změnit roli kvůli nástupu AI

    29. 5. 2025

    Leave A Reply Cancel Reply

    HRmag.cz
    HRmag.cz se věnuje novinkám a trendům z oblasti lidských zdrojů, HR, personalistiky, CSR, outsourcingu, firemních procesů, podnikových služeb a souvisejících témat.
    Odebírejte novinky z oboru HR e-mailem

    RSS Píšeme na PodnikoveSluzby.cz
    • Cato Networks ztrojnásobí kapacitu svého pražského výzkumného a vývojového centra a podpoří globální inovace
    • Katarína Brydone jmenována ředitelkou Colliers v České republice
    • Podíl renegociací na kancelářském trhu roste, prodlužuje se i smluvní období
    • Mimopražské kanceláře: Mírný růst a atraktivní dostupnost
    • Huawei aktivně podporuje Chartu proti domácímu násilí
    • Třetina zaměstnanců není v práci spokojená
    • Tři čtvrtiny žen vnímají uplatnění v IT jako obtížnější než u mužů
    • Absolventi technických oborů mají na trhu práce výhodu
    • RPO ušetří při náboru zaměstnanců až polovinu času a čtvrtinu nákladů
    • Nízká míra nezaměstnanosti a nedostatek uchazečů bue přetrvávat i v roce 2025
    Facebook Twitter Instagram Pinterest
    © 2025 ThemeSphere. Designed by ThemeSphere.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.