Češi nejčastěji zůstávají u jednoho zaměstnavatele rok a pak šest let, vyplývá z aktuálních dat Českého statistického úřadu. Celou pětinu zaměstnaných Čechů tvoří ti, kteří mají jedno zaměstnání dlouhodobě. Firmy podle pracovního portálu Profesia.cz u dlouhodobých zaměstnanců oceňují orientaci v oboru, znalosti profese a rytmů uvnitř firmy.
Největší podíl lidí (10,75 procenta) pracuje v jedné firmě rok. Právě rok je podle portálu ideální dobou k tomu, aby si zaměstnavatel i zaměstnanec uvědomili, zda si vzájemně vyhovují. K tomu často nemusí stačit zkušební doba, která je stanovena ze zákona na tři měsíce.
Podle portálu Profesia.cz mění nejčastěji práci lidé okolo 21 let věku a pak ve svých 26 letech. Jde většinou o čerstvé absolventy škol, kteří teprve hledají, která práce pro ně bude ta pravá. V tomto věku tak změní práci až polovina lidí.
Druhou nejčastější dobou strávenou u jednoho zaměstnavatele je šest let (10,64 procenta). Podle mnohých personalistů je právě kolem pěti let nejvyšší čas ke změně pozice. Ta může být buď v rámci firmy, nebo se nabízí změna zaměstnavatele. Pro firmy je to zpráva, že k udržení zaměstnance nestačí pouze propracovaný systém finančního ohodnocení, možnosti různých školení, ale musí nabídnout i kariérní postup.
„Motivace by měla pro zaměstnance začít už záhy po nástupu, jejich práce by měla být rozmanitá a bavit je. Vedle příjemných bonusů a benefitů mají lidé mít možnost profesního růstu,“ uvedla HR manažerka společnosti McDonald ́s ČR Linda Ševčíková.
Skupina pracovníků zaměstnaných déle než 15 let tvoří 20 procent, sdělila mluvčí ČSÚ Petra Báčová. Takovými zaměstnanci jsou například sládci plzeňského pivovaru Gambrinus. „Většina našich zaměstnanců zde pracuje desítky let. Pivovarské vzdělání je základ, ale skutečné mistrovství dělají až léta praxe. Například průměrná doba, po kterou se naši sladovníci u nás věnují výrobě piva, je 25 let. Jsou tady ale i tací, kteří u nás vaří pivo už více než 40 let,“ uvedl sládek pivovaru Gambrinus Pavel Zítek.