Facebook Twitter Instagram
    HRmag
    • Trh práce
    • Legislativa
    • Pracovní prostředí
    • Recruitment
    • Rozvoj
    • Procesy
    • Insider
    • Personálie
    • Vzdělávání
    • Redakce
    Facebook Twitter Instagram
    HRmag
    Home»HR»Průzkum Grafton: ČR patří k nejatraktivnějším destinacím pro centra sdílených služeb
    HR

    Průzkum Grafton: ČR patří k nejatraktivnějším destinacím pro centra sdílených služeb

    By hrmag30. 10. 2014Updated:10. 3. 2016Žádné komentáře4 Mins Read
    Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

    Region střední a východní Evropy (CEE) patří již několik let k vyhledávaným destinacím pro centra podpůrných a sdílených služeb (SSC/BPO). Z průzkumu, který realizovala personální agentura Grafton Recruitment mezi 250 společnostmi z daného sektoru a regionu, mimo jiné vyplývá, že tomu vedle vhodné lokality nahrává i akceptovatelná cena práce a dostupnost kvalitní pracovní síly. Zatímco personalisté v České republice považují za největší výzvu nalézt odpovídajícího uchazeče během co nejkratší doby, na Slovensku kladou důraz spíše na získání těch správných talentů.

    Více než 70 % společností zapojených do průzkumu vzniklo v regionu CEE v letech 2004 až 2010. Nejvyšší nárůst SSC center byl přitom zaznamenán v Polsku. Zajímavostí je, že až 50 % společností se etabluje mimo hlavní města, v České republice a v Polsku je to dokonce téměř 70 %.

    „Při rozhodování o umístění centra jsou pro společnosti relevantní zejména 3 faktory: cena práce, dostupnost pracovní síly a lokalita,“ říká Martin Ježek, Business Development Director tuzemského zastoupení společnosti Grafton Recruitment a dodává: „Nezanedbatelným faktorem při rozhodování o umístění centra bývá i existence jiného provozu společnosti v dané zemi.“

    Výzvou je rychlost náboru a dostupnost zájemců

    Oproti období před pěti lety nyní centra sdílených služeb reportují vyšší kvalitu přijímaných kandidátů a pozitivně hodnotí i jejich schopnost začlenit se do kultury organizace. Nadále však zůstává velkou výzvou rychlost náboru a dostupnost těch správných lidí. Do popředí zájmu personalistů se proto stále více dostává i motivace zaměstnanců a důraz na rozvoj talentů, kterými centra disponují.

    I když největší motivací zaměstnanců je především finanční ohodnocení, firmy v regionu CEE se snaží zvýšit angažovanost pracovníků především tím, že jim nabízejí další možnosti osobního rozvoje a vzdělávání (82 %), individuální přístup (59 %) a v neposlední řadě i nefinanční benefity (29 %).

    Naprosto nezbytným předpokladem úspěchu uchazeče o práci v centru sdílených služeb je perfektní znalost minimálně jednoho světového jazyka. K angličtině se přidávají další jazyky, hlavně němčina, francouzština, španělština, ruština, polština, vlámština a skandinávské jazyky.

    Sektor se vyznačuje vysokou mírou fluktuace

    Jakkoli je trh SSC/BPO center stále rostoucí – svědčí o tom fakt, že až 80 % dotazovaných společností zaznamenalo v posledních 12 měsících nárůst počtu zaměstnanců – vyznačuje se zároveň poměrně vysokou fluktuací. Ta je u necelé poloviny dotazovaných společností vyšší než 13 %. Mnozí představitelé center však deklarují, že tento trend většinou neovlivňuje chod společnosti a berou ho jako fakt, s nímž je třeba počítat.
    „Nejnižší fluktuaci lze zaznamenat ve společnostech, které rostou,“ upozorňuje Martin Ježek a pokračuje: „Celá čtvrtina respondentů vykázala v loňském roce maximálně 5 % fluktuaci, přičemž ještě před dvěma lety tuto hodnotu deklarovalo jen desetina z nich. Nižší fluktuací se vyznačují také centra umístěná v menších městech, resp. mimo hlavní města.“

    K nejčastěji uváděným důvodům odchodu zaměstnanců patří ve všech dotazovaných zemích lepší nabídka práce v jiné společnosti. Hned za ní následuje nedostatečná možnost kariérního růstu a následně příliš monotónní práce. Zajímavostí je i to, že jako čtvrtý nejčastější důvod, který se v minulosti v průzkumu neobjevoval, je uváděna nespokojenost společnosti s výkonností zaměstnance.

    Jednotlivé funkce se postupem času diferencují

    Průzkum se rovněž zaměřil na souvislost mezi velikostí centra a počtem funkčních oblastí, které centrum zastřešuje. Analýza ukázala, že s růstem velikosti centra stoupá i rozptyl funkčních oblastí. Zatímco centra do 200 zaměstnanců uvádějí zastoupení tradičních funkčních oblastí (převážně finančních a účetních oblastí, IT a administrativa), centra s 1000 a více zaměstnanci se zaměřují i na méně tradiční funkce (nákup, obchod, marketing, lidské zdroje a jiné). Trend přitom ukazuje, že centra, která vznikala v posledních letech, zastupují již od svého počátku více funkčních oblastí, než tomu bylo v minulosti.

    Navzdory neustálému růstu tohoto odvětví v regionu CEE se stávající centra setkávají i s méně příjemnou stránkou byznysu, a to s nutností přesunu některých funkcí center do jiných zemí. Ukázalo se, že za poslední rok má zkušenost s tzv. transition out až 30 % firem.

    „Důvodem přesunu jsou nižší provozní náklady v nové destinaci, outsourcing funkcí jiné společnosti, ale může to být i nespokojenost s výkonností v dané zemi,“ konstatuje Martin Ježek a podotýká: „Až 60 % center, které čelily v posledních 12 měsících přesunu funkcí, využilo pro své zaměstnance odbornou pomoc formou služby outplacement, což nakonec pomohlo zlepšit image společnosti jak mezi jejími zaměstnanci, tak i na pracovním trhu.“

    Centra významně přispívají k zaměstnanosti v regionu
    Z analýzy získaných dat lze usuzovat, že sektor SSC/BPO center bude v regionu CEE i nadále růst. Stávající centra se budou více zaměřovat na zlepšení svých interních procesů a efektivity, jakož i na kontinuální práci s talenty, kterými disponují, a které jsou klíčové pro stabilizaci týmů a převzetí nových funkcí.
    „SSC/BPO sektor je i nadále jedním z nejdynamičtějších sektorů v regionu CEE, s dlouhodobě velkým potenciálem a vlivem na zaměstnanost,“ dodal Martin Ježek.

    Share this:

    • Click to share on Twitter (Opens in new window)
    • Click to share on Facebook (Opens in new window)

    Related

    centra sdílených služeb grafton průzkum
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    hrmag

    Related Posts

    Firmy čelí nedostatku pracovníků. Pomoci má navýšení kvót a cílený nábor ze zahraničí

    9. 9. 2025

    Nejsilnější závěr roku za 17 let: firmy tlumí nábor méně než obvykle

    9. 9. 2025

    Český automotive: Stabilní výroba, rostoucí tlak na kvalifikace a diferencované mzdy

    4. 9. 2025

    Comments are closed.

    HRmag.cz
    HRmag.cz se věnuje novinkám a trendům z oblasti lidských zdrojů, HR, personalistiky, CSR, outsourcingu, firemních procesů, podnikových služeb a souvisejících témat.
    Odebírejte novinky z oboru HR e-mailem

    RSS Píšeme na PodnikoveSluzby.cz
    • Praha: nedostatek kanceláří tlačí nájemné k rekordům
    • Na cestě k nové práci hraje klíčovou roli životopis. Jen třetina uchazečů jej při hledání práce aktualizuje
    • Nejvíce volných kancelářských prostor je v okolí stanice Pankrác, Chodov a Želivského
    • Uchazeči o práci chtějí reakci zaměstnavatele ideálně do týdne
    • Kancelář jako cíl, ne povinnost
    • Regionální kanceláře jsou nejdražší v Praze a nejlevnější v Sofii
    • Komunitní kanceláře jako reakce na hybridní model
    • Živá kancelář jako nová norma: Ideální obsazenost je mezi 50 a 80 %
    • Cato Networks ztrojnásobí kapacitu svého pražského výzkumného a vývojového centra a podpoří globální inovace
    • Katarína Brydone jmenována ředitelkou Colliers v České republice
    Facebook Twitter Instagram Pinterest
    © 2025 ThemeSphere. Designed by ThemeSphere.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.