Facebook Twitter Instagram
    HRmag
    • Trh práce
    • Legislativa
    • Pracovní prostředí
    • Recruitment
    • Rozvoj
    • Procesy
    • Insider
    • Personálie
    • Vzdělávání
    • Redakce
    Facebook Twitter Instagram
    HRmag
    Home»Benefity»Sdílení pracovních míst je na vzestupu
    Benefity

    Sdílení pracovních míst je na vzestupu

    hrmag.czBy hrmag.cz30. 6. 2019Žádné komentáře4 Mins Read
    Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

    Trend sdílení pracovních míst je na vzestupu. Zaměstnancům přináší možnost lépe sladit práci s volným časem a rodinou, zaměstnavatelům pomáhá udržet si talentované pracovníky. Jaké výhody a nevýhody pro obě strany se s ním pojí?

    V době současné rekordně nízké nezaměstnanosti se české firmy usilovně snaží udržet si talentované pracovníky a nalákat nové, aby obsadily volná pracovní místa. Těch bylo v květnu 2019 zhruba 364 000, zatímco uchazečů o zaměstnání jen asi 200 600. Vedle zvyšování platů a náborových odměn se tak ke slovu čím dál víc dostává rozšiřující se nabídka firemních benefitů, ale také zkrácených úvazků, případně dalších alternativních forem pracovního poměru. Jedním ze sílících trendů je rovněž takzvaný job sharing, tedy sdílené pracovní místo. V praxi funguje tak, že se o jedno pracovní místo dělí dva a více zaměstnanců. Ti sdílí náplň práce a podle odpracované doby si poměrově rozdělí jednu výplatu. Dle dat projektu Fleximetr nabízelo k roku 2015 v České republice job sharing jen kolem 7 procent firem, v zahraničí však byl tento trend silnější – v Německu to bylo 20 procent společností, ve Velké Británii dokonce 50 procent.

    Koncept sdílených pracovních míst již dorazil i do tuzemského zákoníku práce, počítá s ním totiž jeho novela, která vejde v platnost 1. července letošního roku. Odborníci již poukázali na to, že novinka sice nabídne zaměstnancům větší flexibilitu, firmám ale může přinést více administrativy bez ušetření nákladů. Jaké další výhody i úskalí job sharing skýtá?

    Jak již bylo řečeno, sdílení pracovního místa je další možností, jak vyjít vstříc zaměstnancům, kteří touží po větší flexibilitě, většinou v zájmu vyvážení pracovního a osobního života či zvládání rodinných povinností jako péče o malé děti nebo staré rodiče. „Rovnováha práce a volného času je obzvláště důležitá pro mladší generace pracovníků, především pak mileniály, kteří již tvoří více než polovinu pracující populace. S lepší work-life balance přicházejí výhody pro firmy i zaměstnance: vyšší produktivita, vyšší spokojenost v práci či méně stresu,“ říká Jiří Jemelka, ředitel společnosti J.I.P. pro firmy. Nabídkou sdíleného pracovního místa si tak firmy mohou udržet talentované pracovníky, kteří by jinak právě například z důvodu nezvládání rovnováhy mezi prací a osobním životem mohli chtít dát výpověď. Rovněž takto mohou přitáhnout pozornost uchazečů, jež hledají kratší pracovní úvazky, kupříkladu matek na rodičovské dovolené nebo s malými dětmi. Nespornou výhodou může být i samotný fakt, že pro jednu sadu pracovních úkolů zaměstnavatelé získají hned dva „mozky“, dvě osobnosti, které se vzájemně mohou doplňovat a vyvažovat své slabé stránky. V neposlední řadě pak job sharing firmám usnadňuje takové situace, jako je náhlá nemoc pracovníka nebo plánování dovolených. Během dané doby zkrátka může druhou polovinu práce zastat jen jeden partner na sdíleném pracovním místě, samozřejmě s adekvátní kompenzací.

    Nyní ovšem k úskalím sdílených pracovních míst. V prvé řadě si je nutné uvědomit, že úspěch tohoto konceptu stojí i padá na tom, jak spolu dokážou lidé dělící se o jedno pracovní místo, vycházet a spolupracovat. „Pro firmy může být poměrně těžké mezi zájemci o job sharing najít lidi, kteří jsou dokonale kompatibilní. Nejen, že si musí sednout lidsky, ale měli by ideálně mít i co nejpodobnější úroveň schopností. Ano, bylo sice řečeno, že se mohou doplňovat ve svých slabých stránkách, ale pro situace, kdy jeden musí zastat i práci druhého, je rozhodně vhodnější, aby oba ovládali všechny potřebné dovednosti. Je též potřeba vyhnout se situacím, kdy jeden z partnerů například bude neustále na úkor druhého dostávat za úkol postarat se o lehčí položky z náplně práce, protože nebude schopen či ochoten naučit se zvládat ty těžší. To snadno může přerůst v hádky a nespokojenost,“ varuje Jiří Jemelka a dodává, že sdílené pracovní místo je zjednodušeně řečeno vždy otázkou kompromisu. Žádný z pracovních partnerů proto nemůže očekávat, že bude vždy po jeho. Další problémy mohou nastat v situacích, kdy splnění úkolu vyžaduje, aby někdo práci vedl a zodpovídal za výsledky. Tyto situace je tak nutné hned v začátcích spolupráce nebo plnění jednotlivých úkolů nejlépe smluvně nastavit. Důležitá je také vzájemná komunikace mezi pracovními partnery – oba by vždy měli mít k dispozici totožné informace, jinak může dojít ke zbytečným nedorozuměním a chybám, jejichž náprava stojí čas, úsilí i peníze.

    Share this:

    • Click to share on Twitter (Opens in new window)
    • Click to share on Facebook (Opens in new window)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    hrmag.cz

    Related Posts

    Většina lidí má nezdravý vztah k práci

    27. 9. 2023

    V IT ubývá nabízených pozic, firmy začínají více vyžadovat docházku na pracoviště

    27. 9. 2023

    Nové kanceláře v Praze mizí před očima kvůli vysoké poptávce a předpronájmům

    26. 9. 2023

    Leave A Reply Cancel Reply

    HRmag.cz
    HRmag.cz se věnuje novinkám a trendům z oblasti lidských zdrojů, HR, personalistiky, CSR, outsourcingu, firemních procesů, podnikových služeb a souvisejících témat.
    Odebírejte novinky z oboru HR e-mailem

    RSS Píšeme na PodnikoveSluzby.cz
    • V IT ubývá nabízených pozic, firmy začínají více vyžadovat docházku na pracoviště
    • Tlak na růst mezd do konce roku ještě zesílí
    • Bojí se Češi umělé inteligence?
    • Pražské kanceláře brzy budou nedostatkové zboží
    • Desk sharing zvyšuje standard pracovních míst
    • Až 10 benefitů souvisejících s volnem mohou čerpat zaměstnanci IT a podnikových služeb
    • Šikanu na pracovišti zažila desetina zaměstnanců, pomoci může whistleblowing
    • Požadavky na kanceláře i ceny pronájmů díky ESG porostou
    • Čtvrtina zaměstnanců si hledá novou práci, nejčastějším důvodem je nespokojenost s výší mzdy a stres
    • Poptávka na pražském kancelářském trhu navzdory oživení netlačí ceny nahoru
    Facebook Twitter Instagram Pinterest
    © 2023 ThemeSphere. Designed by ThemeSphere.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.