Facebook Twitter Instagram
    HRmag
    • Trh práce
    • Legislativa
    • Pracovní prostředí
    • Recruitment
    • Rozvoj
    • Procesy
    • Insider
    • Personálie
    • Vzdělávání
    • Redakce
    Facebook Twitter Instagram
    HRmag
    Home»HR»Skoro dvě třetiny lidí důvěřují spíše robotovi než svému šéfovi
    HR

    Skoro dvě třetiny lidí důvěřují spíše robotovi než svému šéfovi

    hrmag.czBy hrmag.cz28. 10. 2019Žádné komentáře3 Mins Read
    Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

    Podle průzkumu AI at Work, který mapuje využití umělé inteligence (AI) na pracovišti, mají lidé větší důvěru k robotům (softwarovým systémům umělé inteligence) než ke svým nadřízeným. Umělá inteligence tak podstatně mění vztahy na pracovišti. V důsledku toho se musí změnit i role manažerů a specialistů na lidské zdroje (HR), před nimiž stojí obtížný úkol: dokázat získat i udržet zaměstnance a najít způsoby, jak je podporovat při jejich rozvoji.

    Umělá inteligence mění vztahy mezi lidmi a technologiemi
    Navzdory obecným obavám, které panují kolem umělé inteligence, ji zaměstnanci přijímají s optimismem a nebojí se o svou práci. S nějakou formou AI pracuje již více než 50 % zaměstnanců – před rokem to bylo ještě jen 32 %. Nasazování umělé inteligence je nerovnoměrné, např. Čína (využívá 77 % respondentů) a Indie (78 %) došly v procesu adopce AI výrazně dále než Francie (32 %) a Japonsko (29 %). Podle výsledků studie přijímá 65 % respondentů roboty jako své spolupracovníky velmi dobře. Obecně platí, že nejmenší nadšení se dostavuje ve vyspělých zemích; kromě Francie a Japonska (viz výše) to platí i pro USA, Velkou Británii, Austrálii a Nový Zéland. Pozitivnější pohled na umělou inteligenci mají muži než ženy.

    Rostoucí role umělé inteligence se projevuje i ve způsobu, jak lidé komunikují se svými šéfy. Celých 64 % účastníků průzkumu robotům důvěřuje více než svým nadřízeným a v případě problémů se polovina z nich obrátí s žádostí o radu a pomoc spíš na robota než na svého manažera. Tradiční role HR týmů a manažerů se v souvislosti s tím bude měnit. Lidé uvádějí, že roboti jsou lepší při poskytování objektivních a nezkreslených informací (26 % respondentů), řízení pracovních harmonogramů a termínů (34 %), při řešení problémů (29 %) i řízení rozpočtů (26 %). Na otázku, co mohou vedoucí pracovníci dělat lépe než roboti, zaměstnanci nejčastěji zmiňují porozumění pocitům lidí (45 %), koučování (33 %) a vytváření firemní kultury (29 %).

    Dopady umělé inteligence na práci jsou stále v počáteční fázi. Studie ukazuje, že organizace k udržení konkurenceschopnosti potřebují využívání umělé inteligence zjednodušit. 76 % zaměstnanců a 81 % vedoucích pracovníků z oddělení lidských zdrojů považuje udržení kroku s technologickými změnami za náročné. Zaměstnanci by nejvíce uvítali jednodušší uživatelskou zkušenost při práci s AI, konkrétně vylepšené uživatelské rozhraní (34 %), školení osvědčených postupů (best practices, 30 %) a personalizované fungování systémů AI přizpůsobené jejich vlastnímu chování (30 %). Největší obavy při využívání umělé inteligence na pracovišti mají lidé v souvislosti s bezpečností (31 %) a soukromím (30 %). Čím mladší zaměstnanci, tím větší význam těmto faktorům přikládají.

    „Pokrok v oblasti umělé inteligence a strojového učení způsobil, že tyto technologie se stávají součástí hlavního proudu. Pracovní prostředí se v důsledku toho podstatně mění. Neexistuje ale žádný univerzální postup umožňující úspěšné zvládnutí této změny, vedení firem i oddělení lidských zdrojů musí postupovat v závislosti na konkrétní situaci a dokázat reagovat na měnící se očekávání zaměstnanců,“ uvedla Emily He, senior viceprezidentka Human Capital Management Cloud Business Group ve společnosti Oracle.

    „Během posledních let se v důsledku přijetí umělé inteligence zaměstnanci vesměs stali optimističtějšími. Očekávají, že je umělá inteligence postupně osvobodí od mnoha rutinních úkolů a budou se moci více věnovat kritickým problémům podnikání. Výsledky naší letošní studie ukazují, že AI podstatně mění vztah mezi zaměstnanci a jejich nadřízenými a na pracovišti řízeném umělou inteligencí získává novou podobu i samotná role manažerů. Vedoucí pracovníci by se měli soustředit spíše na to, aby zaměstnanci mohli lépe využívat své měkké dovednosti, rutinní provoz a technické detaily lze naproti tomu přenechat robotům,“ dodává Dan Schawbel, ředitel výzkumu ve společnosti Future Workplace.

    Share this:

    • Click to share on Twitter (Opens in new window)
    • Click to share on Facebook (Opens in new window)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    hrmag.cz

    Related Posts

    Zaměstnanci státu a státní úředníci: kde pracují a za kolik?

    9. 7. 2025

    Trh práce ochlazuje a chybí mu flexibilita

    9. 7. 2025

    Nezaměstnanost v Česku zůstala v červnu na 4,2 %

    8. 7. 2025

    Leave A Reply Cancel Reply

    HRmag.cz
    HRmag.cz se věnuje novinkám a trendům z oblasti lidských zdrojů, HR, personalistiky, CSR, outsourcingu, firemních procesů, podnikových služeb a souvisejících témat.
    Odebírejte novinky z oboru HR e-mailem

    RSS Píšeme na PodnikoveSluzby.cz
    • Regionální kanceláře jsou nejdražší v Praze a nejlevnější v Sofii
    • Komunitní kanceláře jako reakce na hybridní model
    • Živá kancelář jako nová norma: Ideální obsazenost je mezi 50 a 80 %
    • Cato Networks ztrojnásobí kapacitu svého pražského výzkumného a vývojového centra a podpoří globální inovace
    • Katarína Brydone jmenována ředitelkou Colliers v České republice
    • Podíl renegociací na kancelářském trhu roste, prodlužuje se i smluvní období
    • Mimopražské kanceláře: Mírný růst a atraktivní dostupnost
    • Huawei aktivně podporuje Chartu proti domácímu násilí
    • Třetina zaměstnanců není v práci spokojená
    • Tři čtvrtiny žen vnímají uplatnění v IT jako obtížnější než u mužů
    Facebook Twitter Instagram Pinterest
    © 2025 ThemeSphere. Designed by ThemeSphere.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.