Facebook Twitter Instagram
    HRmag
    • Trh práce
    • Legislativa
    • Pracovní prostředí
    • Recruitment
    • Rozvoj
    • Procesy
    • Insider
    • Personálie
    • Vzdělávání
    • Redakce
    Facebook Twitter Instagram
    HRmag
    Home»ČTK»Sociální podnikání by mohlo mít od července 2017 jasná pravidla
    ČTK

    Sociální podnikání by mohlo mít od července 2017 jasná pravidla

    hrmag.czBy hrmag.cz6. 4. 2016Žádné komentáře3 Mins Read
    Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

    Sociální podnikání v Česku by mohlo mít od pololetí příštího roku jasná pravidla. Víc než polovinu zisku by měl podnik využít na svůj další rozvoj či na dosažení prospěšného cíle. Využívat by musel místní dodavatele, vyráběl by pro místní zákazníky. V integračním sociálním podniku by pak zdravotně postižení či lidé z ghett museli tvořit nejméně 30 procent zaměstnanců. Vyplývá to z návrhu obrysů zákona o sociálním podnikání, který na svém webu zveřejnila vláda.

    Příprava zákona, který vládě předkládá ministr pro lidská práva Jiří Dienstbier (ČSSD), se opožďuje. Původně měl mít kabinet koncem loňska na stole už paragrafy, nyní dostal teprve věcný záměr. Dienstbierova náměstkyně Martina Štěpánková ČTK před nedávnem řekla, že důvodem zpoždění je komplikovanost přípravy.

    V adresáři sociálních podniků, který spravuje obecně prospěšná společnost P3 – People, Planet, Profit, je nyní 224 sociálních firem. Oficiální rejstřík stejně jako jednotná pravidla neexistují. Podle podkladů pro vládu sociální podniky v EU zaměstnávají na 14,5 milionu lidí, tedy 6,5 procenta ekonomicky aktivních. Ve Francii sociálně podniká 222.800 organizací a firem, v Británii 70.000. „Potenciál sociálního podnikání není v ČR ani zdaleka dosud využit,“ uvedli autoři návrhu.

    K podpoře sociálního podnikání se kabinet zavázal v koaliční smlouvě. Autoři návrhu si od zákona a stanovení jasných pravidel slibují vznik dalších sociálních podniků, snížení nezaměstnanosti, pokles výdajů na dávky a zlepšení situace lidí s postižením a z ghett i stavu v jejich bydlišti.

    Norma má stanovit povinnosti sociálních podnikatelů i jejich případné výhody a možnosti podpory. Sociální podnik by víc než polovinu zisku měl využít ke svému dalšímu rozvoji či k naplňování prospěšného cíle. Ohled by musel brát na životní prostředí. Minimálně polovina příjmů by měla pocházet z tržeb. Podnik by využíval místní zdroje a zaměstnával místní lidi. Také odběratelé jeho výrobků by měli být ze stejného nebo ze sousedního kraje. Integrační sociální podnik by měl mít víc než 30 procent zaměstnanců postižených či z ghett.

    Sociálním podnikem by se mohla stát firma, akciová společnost, družstvo, nadace, spolek či živnostník. Zapojit by se mohly i obce. Zatím není jasné, jakou část sociální firmy by mohly vlastnit. Podle návrhu by buď obecní majetkový podíl neměl být omezený, nebo by měl být menší než 50 procent.

    O přidělení označení „sociální podnik“ by rozhodovalo ministerstvo práce. Údaj by se pak zapisoval buď do veřejného rejstříku, nebo do seznamu resortu práce na internetu. Zákon upraví i sankce za nedodržování pravidel.

    Na paragrafech má Dienstbierův tým spolupracovat s ministerstvem práce, předloha má být hotova do konce srpna. Do konce roku má pak být na stole strategie rozvoje sociálního podnikání do budoucna. Vzniknout by mohla i nová vládní rada, která by se na téma zaměřovala.

    Share this:

    • Click to share on Twitter (Opens in new window)
    • Click to share on Facebook (Opens in new window)

    Related

    sociální podnikání
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    hrmag.cz

    Related Posts

    Pravidla proti šikaně fungují stěží na třetině pracovišť

    22. 4. 2025

    Práce ničí psychiku mladých, zaměstnavatelé jejich duševní zdraví neřeší

    26. 3. 2025

    Zaměstnání vnímáme jako povinnost, ale i příležitost k rozvoji

    21. 3. 2025

    Leave A Reply Cancel Reply

    HRmag.cz
    HRmag.cz se věnuje novinkám a trendům z oblasti lidských zdrojů, HR, personalistiky, CSR, outsourcingu, firemních procesů, podnikových služeb a souvisejících témat.
    Odebírejte novinky z oboru HR e-mailem

    RSS Píšeme na PodnikoveSluzby.cz
    • Katarína Brydone jmenována ředitelkou Colliers v České republice
    • Podíl renegociací na kancelářském trhu roste, prodlužuje se i smluvní období
    • Mimopražské kanceláře: Mírný růst a atraktivní dostupnost
    • Huawei aktivně podporuje Chartu proti domácímu násilí
    • Třetina zaměstnanců není v práci spokojená
    • Tři čtvrtiny žen vnímají uplatnění v IT jako obtížnější než u mužů
    • Absolventi technických oborů mají na trhu práce výhodu
    • RPO ušetří při náboru zaměstnanců až polovinu času a čtvrtinu nákladů
    • Nízká míra nezaměstnanosti a nedostatek uchazečů bue přetrvávat i v roce 2025
    • Druhý ročník Týdne podnikových služeb a inovací v Brně se zaměří na podporu STEM vzdělávání
    Facebook Twitter Instagram Pinterest
    © 2025 ThemeSphere. Designed by ThemeSphere.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.