Vzhledem k nedostatku zaměstnanců na trhu snížila třetina firem laťku týkající se znalosti cizích jazyků. „Znalost jazyků už nevyžadujeme plošně, ale jen v opravdu nutných případech,“ uvedlo 35 % respondentů z řad zaměstnavatelů v online průzkumu personální společnosti Předvýběr.CZ.
Na druhou stranu největší byl podíl firem, podle kterých jsou jazykové znalosti pořád stejně důležité (47 %). „Dalších osmnáct procent zaměstnavatelů dává na jazyky naopak větší důraz, protože si nyní vybírají pečlivěji a mají zájem o kvalitnější kandidáty,“ dodává František Boudný, obchodní ředitel Předvýběru.CZ.
Podle dotazovaných je nejčastějším důvodem vyžadované znalosti cizích jazyků komunikace se zákazníky (65 %), dorozumění s mateřskou centrálou (41 %) a s cizojazyčnými kolegy (24 %). Dvanáct procent firem odvozuje požadavek na jazyky od svých ambicí být globální firmou.
Dominantní mezi požadovanými jazyky je angličtina, výrazně méně často firmy požadují němčinu a ruštinu. Pokud firma poskytuje zaměstnancům příspěvek na jazykové vzdělávání, v průměru jde o částku 9780 korun.
Předvýběr.CZ se souběžně ptal i zaměstnanců, zda se chtějí v příštím roce učit cizí jazyky, přičemž kladně odpověděli dva ze tří (61 %). „Překvapivé je, že jenom pětina lidí uvedla, že se chce učit nový jazyk z pracovních důvodů,“ říká František Boudný. Nadpoloviční většina lidí (55 %) přitom tvrdí, že znalost jazyků uplatní i ve své práci.