Nedostatek potřebných IT odborníků řeší rostoucí počet IT firem náborem lidí bez zkušeností a potřebného vzdělání. Samy je pak naučí všem potřebným dovednostem a vychovají z nich tolik žádané experty, například analytiky či vývojáře. Ve společnosti Ness Czech, která dodává komplexní ICT řešení, mají pro nováčky a jejich rozvoj připravený adaptační plán, který zahrnuje studium v akademii, práci pod vedením mentorů a spolupráci s koučem.
Poptávka po IT odbornících na pracovním trhu stále roste a najít vhodné kandidáty je tak ještě těžší než dříve. „Nejrychleji v současnosti roste zájem o experty se znalostmi nejnovějších technologií a řešeních vystavěných v cloudu. Poptávka se zvýšila i v případě DevOps pozic a odborníků na kyberbezpečnost. Stále ovšem platí, že nejžádanější IT uchazeči jsou zkušení Java vývojáři, .Net vývojáři, analytici pro podniková data, testeři a obecně vedoucí týmů,“ říká Martin Silvička, generální ředitel Ness Czech, s tím, že dle nejrůznějších odhadů na českém pracovním trhu chybí až 30 tisíc odborníků na ICT. Protože ročně opustí vysoké školy jen necelé 4 tisícovky absolventů ICT oborů, nedá se očekávat, že se situace v dohledné době zlepší. Uplatnění absolventů na pracovním trhu je navíc omezené, protože řada z nich za sebou nemá adekvátní praxi a zkušenosti. V IT společnosti Ness Czech se proto zaměřili na výchovu vlastních IT expertů. Nastoupit tak do firmy mohou i uchazeči bez předchozích zkušeností, z nichž si díky propracovanému systému vzdělávání a adaptačního plánu vychovávají třeba junior BI analytiky či Java vývojáře, tedy experty, po kterých je na trhu stále obří poptávka.
„Absolventům s minimálně bakalářským vzděláním dáváme běžně šanci, i když nemají předchozí praxi v oboru. Technické zaměření studia je pro nás sice stále důležité, ale nabíráme i lidi mimo IT obory. Například uchazečka s delším kurzem od Czechitas měla sice pouze technické základy, ale na pohovoru zpracovala výborně zadání a zapůsobila na nás,“ přibližuje Martin Silvička. Důležité je podle něj ovládat základy, mít za sebou nějaký adekvátní kurz a odhodlání na sobě pracovat: „Uchazečům bez praxe vždy v náboru do zaměstnání pomůže, když mají alespoň malou pracovní zkušenost v IT, může jít o letní brigádu či školní praxi. Už vědí, jak to v zaměstnání chodí. Je dobré, když si své projekty ukládají na GitHub. To nám pomůže odhadnout, na jaké úrovni jsou a s čím už někdy pracovali,“ dodává Martin Silvička.
Zaměření na nováčky
Adaptační plán zahrnující intenzivní vzdělávání nováčci v Ness Czech absolvují obvykle během prvního roku. V prvních třech měsících se zaměřují především na technická školení, která jsou nezbytná pro jejich práci, a také na školení procesní, která jim usnadní orientaci v Nessu a spolupráci s kolegy. Plán má vždy společný základ pro všechny nováčky a dále je individualizovaný pro každého na míru. Nováčkovi je hned v den nástupu přidělen přímý nadřízený, který mu adaptační plán nastavuje spolu s projektovým manažerem dle potřeb projektu. Dále nováček dostává „k ruce“ zkušeného seniorního kolegu – buddyho, který funguje jako mentor a jehož úkolem je usnadnit nováčkovi orientaci ve firmě a v kolektivu, navazování vztahů a celkovou adaptaci na nové prostředí a úkoly. V Ness Czech také disponují možností interního koučinku, který, jako další metoda, pomáhá nejen nováčkům v jejich profesním rozvoji.
„Používáme i metodu stínování, kdy nováčci se zkušenými kolegy tráví opravdu celý den a seznamují se se všemi situacemi. Chodí s nimi na projekty, dostávají konkrétní úkoly na denní i týdenní bázi,“ vysvětluje Helena Římovská, která je v Ness Czech odpovědná za vzdělání a péči o zaměstnance.
Nováčkům i stávajícím zaměstnancům nabízí v Ness Czech možnost získání odborných certifikací, mentoring, interní koučink či účast na seminářích a přednáškách. Nabídka interních školení zahrnuje několik desítek kurzů pro rozvoj tvrdých i měkkých dovedností a neustále se rozšiřuje. Kurzy jsou dostupné také online. „Měkké dovednosti většinou pokrýváme v rámci firmy, základem naší firemní kultury totiž je, že si chceme předávat know-how interně a kolegy – lektory k tomu motivujeme. Využíváme a rozvíjíme uvnitř firmy i kompetenční komunity, ve kterých kolegové sdílí zkušenosti a sami si mnohdy připravují školení či přednášky. Nováčci tak mají nejenom detailní adaptační program s jasnou vizí, kam směřují, ale mohou se dále rozvíjet ve své odborné kompetenci,“ popisuje na závěr Helena Římovská.