Facebook Twitter Instagram
    HRmag
    • Trh práce
    • Legislativa
    • Pracovní prostředí
    • Recruitment
    • Rozvoj
    • Procesy
    • Insider
    • Personálie
    • Vzdělávání
    • Redakce
    Facebook Twitter Instagram
    HRmag
    Home»HR»Do kanceláře může zaměstnance nalákat stravování i firemní kultura
    HR

    Do kanceláře může zaměstnance nalákat stravování i firemní kultura

    hrmag.czBy hrmag.cz5. 8. 2021Updated:5. 8. 2021Žádné komentáře5 Mins Read
    Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

    Po mnoha měsících práce z domova se zaměstnavatelé pomalu snaží znovu přilákat své lidi do firemních kanceláří. Zájem je však až na výjimky zatím jen malý. Lidé si zvykli na pohodlí home office a firmy proto řeší, zda do budoucna snižovat kancelářské plochy anebo investovat do posílení firemní kultury, která by jim mohla pomoci týmy přitáhnout zpět pod jednu střechu.

    Alespoň částečně z domova pracovala na jaře dle průzkumu společnosti Welcome to the Jungle až třetina všech zaměstnanců, v některých oborech však jejich podíl přesahoval dokonce i 90 %. Přesto, že nyní již má většina z nich možnost vrátit se do firemních kanceláří, se do nich zatím moc nehrnou. Například dle průzkumu asociace ABSL a poradenské společnosti Colliers zavítá mezi kolegy jen asi 15 % zaměstnanců oboru zákaznických, podnikových a IT služeb, který reprezentuje zhruba 120 tisíc kancelářských pracovníků. To potvrzuje i Jaromír Staroba, ředitel centra podnikových služeb pivovarnické společnosti ABInBev: „Už začátkem května jsme zaměstnancům nabídli možnost znovu začít využívat firemní kanceláře. V první fázi jsme umožnili zaplnění 15 % kapacity s tím, že si zaměstnanci musí předem rezervovat místo i čas, který chtějí v kanceláři strávit. Kapacitu jsme od půlky června navýšili na 50 %, zájem o práci z kanceláře je však stále velmi malý.“ Podobné zkušenosti hlásí i celá řada dalších firem. Některé z nich, především z IT sektoru, dokonce zatím návrat z home office ani nevyhlásily a nadále doporučují pracovat z domu.

    V nadnárodní softwarové firmě SAP mohli příležitostně práci z domova zaměstnanci využívat již před vypuknutím pandemie. Od března loňského roku však valná většina všech zaměstnanců přešla na plný home office, a to jak ve světě, tak i v České republice, kde má firma více než 2 500 lidí. Z nich začalo s příchodem pandemie zhruba 95 % pracovat z domova v podstatě ze dne na den. Nyní zde mají lidé možnost zvolit si své pracovní prostředí. Z celosvětového průzkumu SAP mezi zaměstnanci totiž vyplynulo, že by rádi i nadále zachovali flexibilní pracovní model. Více než 80 % pracovníků by chtělo kombinovat práci z domova s prací z kanceláře, nejčastěji šlo o ženy a čerstvé absolventy.

    Hlavně nenutit

    Plných 60 procent firem je podle průzkumu ABSL a Colliers přesvědčeno o tom, že lidi nelze k návratu do firemních kanceláří nutit, a že je potřeba je nechat samostatně rozhodovat o tom, kdy budou pracovat z kanceláře a kdy z domova. Zároveň firmy zjišťují, co by mohlo jejich pracovníky k návratu namotivovat. Pro valnou většinu z nich je to flexibilita, tedy možnost střídat domácí a kancelářské prostředí. Zaměstnanci z kanceláří ve formě open space zase v souvislosti s návratem zmiňují vlastní kancelář nebo menší a oddělené pracovní zóny. Často zmiňovaným motivátorem zaměstnanců je i firemní stravování.

    Tři ze čtyř firem přemýšlí o zmenšení kanceláří

    Je zřejmé, že rok pandemie a práce z domova změnil pracovní návyky lidí. I proto začíná řada firem přemýšlet o tom, jaká bude v budoucnu funkce firemních kanceláří. Podle zmíněného průzkumu asociace ABSL a poradenské společnosti Colliers řeší v současné době tři ze čtyř firem úpravy nájemních smluv a optimalizaci plochy svých kanceláří. Plánují také snižování počtu pracovních stolů i celkové kancelářské plochy a při přestavbě svých prostor kladou důraz na zázemí pro setkávání, spolupráci a kreativitu. „Firmy se tak připravují na hybridní způsob práce, který se stane v budoucnu běžným modelem,“ říká Jonathan Appleton, ředitel ABSL, a dodává: „Z klasických kanceláří, kde měl každý svůj dedikovaný stůl, se budují kanceláře zaměřené na prostory, v nichž se mohou lidé potkávat a spolupracovat. Všechny vybavené technologiemi a obřími obrazovkami, aby se ke schůzkám mohli připojit i další kolegové, kteří jsou právě ve své domácí kanceláři.“

    Táhne i firemní kultura

    Hybridní způsob práce a flexibilitu podporuje již od svého vstupu na český trh i kalifornská firma Pure Storage, která před rokem a půl v Praze otevřela své výzkumné a vývojové centrum. A zdá se, že se to nyní v dobrém vrací. „Naši zaměstnanci si mohou sami zvolit, odkud chtějí pracovat, zda z domova, z kavárny anebo z firemní kanceláře. Tento přístup, respektive flexibilita, je spolu s otevřeností ve všem, co děláme, a s transparentností, silným pilířem naší firemní kultury, která se velmi osvědčila. Dokáže totiž přitáhnout lidi,“ vysvětluje Jacob Ringler, šef pražského centra, s tím, že nejde jen o stávající zaměstnance při návratu z home office, ale i o nové uchazeče. Ti totiž při přijímacím pohovoru často zmiňují právě zdejší firemní kulturu, která byla pro ně při rozhodování o novém zaměstnavateli rozhodující. Zmíněná otevřenost se pak projevuje nejen v řízení a jednání s lidmi, ale třeba i v tom, že firma nechala své lidi, aby se podíleli na tvorbě jejich pracovního prostředí. Kanceláře proto odpovídají jejich potřebám a preferencím a rádi v nich tráví svůj čas. I to velmi pomohlo při jejich návratu z několikaměsíčního home office. „Důležitým motivátorem při návratu našich lidí byl i přátelský týmový duch, kterého tu podporujeme celou řadou aktivit. Lidé musí mít pocit, že jsou součástí silné komunity a tento pocit je pro ně nyní, po složitém pandemickém roce, zvlášť důležitý,“ doplňuje Jacob Ringler. Z jeho pohledu se spokojenost zaměstnanců nese ruku v ruce se spokojeností zákazníků. „Společnosti, které se umí flexibilně přizpůsobit měnícím se způsobům práce a potřebám svých pracovníků, budou do budoucna atraktivní pro nové uchazeče, a tím i konkurenceschopné,“ zdůrazňuje na závěr Jacob Ringler.

    Share this:

    • Click to share on Twitter (Opens in new window)
    • Click to share on Facebook (Opens in new window)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    hrmag.cz

    Related Posts

    Duševní pohoda má velký vliv na pracovní výkon lidí, přesto pro ni 4 z 10 zaměstnavatelů nic nedělají

    2. 7. 2025

    Čeští zaměstnanci: Za posledních 5 let se nejvíce zhoršily pracovní nároky a tlak

    2. 7. 2025

    Zaměstnanci vystavili zaměstnavatelům vysvědčení, nejhorší známky mají za péči o zdraví

    26. 6. 2025

    Leave A Reply Cancel Reply

    HRmag.cz
    HRmag.cz se věnuje novinkám a trendům z oblasti lidských zdrojů, HR, personalistiky, CSR, outsourcingu, firemních procesů, podnikových služeb a souvisejících témat.
    Odebírejte novinky z oboru HR e-mailem

    RSS Píšeme na PodnikoveSluzby.cz
    • Regionální kanceláře jsou nejdražší v Praze a nejlevnější v Sofii
    • Komunitní kanceláře jako reakce na hybridní model
    • Živá kancelář jako nová norma: Ideální obsazenost je mezi 50 a 80 %
    • Cato Networks ztrojnásobí kapacitu svého pražského výzkumného a vývojového centra a podpoří globální inovace
    • Katarína Brydone jmenována ředitelkou Colliers v České republice
    • Podíl renegociací na kancelářském trhu roste, prodlužuje se i smluvní období
    • Mimopražské kanceláře: Mírný růst a atraktivní dostupnost
    • Huawei aktivně podporuje Chartu proti domácímu násilí
    • Třetina zaměstnanců není v práci spokojená
    • Tři čtvrtiny žen vnímají uplatnění v IT jako obtížnější než u mužů
    Facebook Twitter Instagram Pinterest
    © 2025 ThemeSphere. Designed by ThemeSphere.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.