Firmy vnímají otázku časté změny práce vstřícněji než samotní zaměstnanci. Ukázal to online průzkum, který personální společnost Předvýběr.CZ uspořádala mezi zaměstnavateli.
S výrokem, že „označení fluktuant dneska už není negativní“ souhlasilo skoro 54 % respondentů z řad majitelů a šéfů firem a jejich personalistů. „To je o deset procentních bodů více zastánců takového názoru, než když jsme se ptali celé populace,“ připomíná František Boudný, obchodní ředitel Předvýběru.CZ. V průzkumu STEM/MARK, s takovým výrokem souhlasilo 44 % reprezentantů populace.
„Větší pochopení pro častější změnu práce je na straně zaměstnavatelů logické – lépe znají současný pracovní trh, sami často usilují o ‚přetažení‘ zajímavého kandidáta od konkurence a navíc dobře vědí, že člověk se vystřídáním několika zaměstnavatelů ‚otrká‘ a získá cenné zkušenosti,“ vysvětluje František Boudný.
Potvrzují to i reakce zaměstnavatelů na otázku, co častá změna práce vypovídá o člověku. Víc než dvakrát častěji (15 %) oproti populaci zaměstnavatelé uvedli, že takový člověk „asi něco umí, zaměstnavatelé o něho mají zájem“. Naopak s názorem, že takový člověk „asi nic neumí, když si neumí udržet práci déle“, souhlasilo jen 8 % firemních respondentů (oproti 24 % zastánců mezi běžnou populací).
V jednom se však názory laické populace a představitelů zaměstnavatelů shodují – člověk, který často mění místo, je „špatně čitelný“: 46 % firem to popsalo výrokem „nemá úplně jasno, čeho chce dosáhnout“ (podle průzkumu STEM/MARK si totéž myslí 48 % lidí).
Zaměstnavatelé nejčastěji jako dobu vhodnou ke změně práce uváděli 3-7 let (77 %), kratší výdrž na jedno místě 2-3 roky je vhodná podle 15 % personalistů a jen 8 % míní, že by se práce měla měnit po sedmi letech a delší době.
V zákonné tříměsíční zkušební době odchází z firem jen méně než 5 % zaměstnanců (uvedlo 85 % firemních respondentů).