Plánovaný konec daňové úlevy u zaměstnaneckých benefitů významným způsobem ovlivní celý trh. Už v současné době firmy na prohlášení vlády reagují, o volnočasové nebo vzdělávací benefity ztrácejí zájem. Zároveň nabírají na síle příspěvky na jídlo pro zaměstnance, které o daňové zvýhodnění nepřijdou. „Stravenka je aktuálně velmi zajímá pro optimalizaci daňových nákladů, firmy se k ní vrací. Naopak jiné daňové zvýhodnění ruší nebo je nahrazují ničím jiným,“ prohlásil Zoltán Finta, obchodní ředitel LemonPay – české elektronické benefitní karty.
Daňová výjimka na volnočasové benefity pro zaměstnance má skončit. Pokud tento bod v rámci vládou navrhovaného balíčku projde, zásadně to ovlivní celý trh. „Nemohli bychom provozovat náš aktuální byznys model. Museli bychom kompletně přepracovat poskytování benefitů podle nové vzniklé situace a komunikovat s firmami ohledně jejich zájmu nadále přispívat na benefity,“ prohlásil Zoltán Finta z LemonPay, která patří mezi pět největších hráčů na domácím trhu.
Zaměstnancům bude totiž ve výsledku jedno, zda si službu nebo oběd zaplatí ze mzdy nebo ze speciální karty na benefity. „Přitom o volnočasové benefity je obrovský zájem – pro zaměstnavatele jsou důležitým nástrojem, jak si uchovat ve firmě důležité nebo klíčové lidi, zlepšit nábor i demonstrovat vyspělejší firemní kulturu. Zaměstnancům zase vylepšují work/life balance a tím zvyšují jejich produktivitu a v nemalé míře také usnadňují život při pořizování celé řady služeb a produktů,“ dodal Finta.
Zájem firem se tak upíná na stravenku a příspěvky na obědy, zároveň uvažují nad redukcí nebo rušení volnočasových benefitů. „Uvědomělé firmy ale stále chtějí i nadále přispívat svým zaměstnancům na benefity, a to třeba v rámci účelného vynakládání prostředků. Je pro ně například důležité, aby zaměstnanci byli dvakrát za rok u zubaře a zajeli si na masáž. A jsou připraveny peníze na to alokovat, stejně jako na vzdělávací kurzy,“ dodal Zoltán Finta z LemonPay, se kterou je možné platit všude tam, kde jsou platební terminály.
Konec daňové úlevy na volnočasové aktivity omezí zájem o tyto benefity na uvědomělé firmy, které to budou prezentovat jako jejich vlastní iniciativu. „Už teď se o tom se zástupci firem bavíme, některé vyžadují technologickou úpravu, aby se reportovalo, u kolika zaměstnanců proběhlo čerpání. Myslím, že kdo tuto situaci přečká, tak možná bude mít o několik konkurentů méně,“ predikoval Zoltán Finta.